Oszustwo na wpłatomaty i BLIK! Zuchwali przestępcy podszywają się pod pracowników banku!

Oszuści wymyślają coraz nowsze pomysły na dobranie się do naszych pieniędzy. Najnowszą metodę stanowi podszywanie się po pracownika danej instytucji bankowej i przekonywanie ofiary do wypłacenia wszystkich pieniędzy celem wpłacenia ich przestępcom.

Zgodnie z informacjami Niebezpiecznika, przestępcy starają się przekonać swoje ofiary, że w rzeczywistości są pracownikami banku, w którym oszukiwane osoby mają mieć konto. Dla uwiarygodnienia swojej historii, oszuści podają nawet numery pracowników banku.

Bez korzystania z TeamVievera

Nowa metoda jest o tyle niebezpieczna, że nie wymaga ze strony oszustów przekonywania ofiar do instalowania jakiegokolwiek oprogramowania. Jedna z oszukanych osób, opisała serwisowi Niebezpiecznik sposób, w jakich przestępcy chcieli ją zachęcić do przelania wszystkich pieniędzy, jakie miała w banku.

Zgodnie z jej historią, oszuści mieli zadzwonić z numeru identyfikowanego jako bank, w którym posiadała środki. Mężczyzna, podając się za pracownika instytucji, poinformował o rzekomej próbie zmiany danych na koncie oraz wzięcia pożyczki. W momencie, gdy oszukiwana osoba zaprzeczyła by dokonywała tego rodzaju ruchu na swoim koncie, dowiedziała się o uruchomieniu procedury zabezpieczenia jej konta.

Kolejnym krokiem miało być podanie stanu wszystkich kont posiadanych przez ofiarę w banku oraz wypłacenie pieniędzy, które ofiara miała przelać w konkretnym wpłatomacie na podane jej przez oszustów konto. Przestępcy, stosując socjotechnikę, starali się przekonać, że jest to specjalne konto dedykowane zabezpieczeniu środków oszukiwanej osoby.

Socjotechnika na porządku dziennym

Jak pokazuje sytuacja przedstawiona przez Niebiezpiecznik, przestępcy znaleźli nową metodę wyłudzania pieniędzy. Dotychczas, powołując się na bycie pracownikiem banku, zachęcali do instalowania oprogramowania pozwalającego przejąć kontrolę nad komputerem ofiary. Nowa metoda, jak widać we wskazanej historii, wydaje się być bardziej skuteczna, ze względu na znaną metodę zastraszania.

W rozmowie przestępcy mogą wykorzystywać autorytet nie tylko pracownika banku, ale także Policji. Co więcej, starają się zastraszyć ofiarę, że próba rozłączenia się może zakłócić całą procedurę zabezpieczenia środków. Możliwe jest także, że przy próbie oszustwa spotkamy się z informacją, że nie wolno nam mówić o całej sytuacji nikomu ze względu na śledztwo prowadzone w sprawie.

Mając na uwadze próby tego rodzaju oszustwa, apelujemy do użytkowników o zachowanie ostrożności. Bank nigdy nie zwróci się do nas z prośbą o podanie naszych danych, takich jak stan konta czy dane do logowania. Zawsze też mamy prawo rozłączyć się i zadzwonić na infolinię aby upewnić się, że rzeczywiście dzwoni do nas pracownik danej placówki.

Podziel się postem:

Najnowsze:

Mobilne

Kwalifikowany podpis elektroniczny w mObywatel: Nowa, bezpłatna opcja dla użytkowników prywatnych

Aplikacja mObywatel rozszerza swoje funkcjonalności o strategiczną usługę – bezpłatny kwalifikowany podpis elektroniczny. Nowe rozwiązanie, skierowane wyłącznie do użytkowników prywatnych, umożliwia podpisanie do pięciu dokumentów miesięcznie bez ponoszenia kosztów. Jest to istotna zmiana na rynku usług cyfrowych, ponieważ dotychczas zaawansowane podpisy tego typu były dostępne wyłącznie na zasadach komercyjnych.

Bezpieczeństwo

Analiza ESET: Północnokoreańska grupa Lazarus prowadzi działania szpiegowskie przeciwko europejskiemu przemysłowi obronnemu

Firma ESET, specjalizująca się w rozwiązaniach z zakresu cyberbezpieczeństwa, opublikowała wyniki badań wskazujące na kampanię szpiegowską prowadzoną przez północnokoreańską grupę Advanced Persistent Threat (APT) o kryptonimie Lazarus. Celem ataków były przedsiębiorstwa z europejskiego sektora obronnego.

Bezpieczeństwo

Pracownicy NFZ bezprawnie przeglądali dane ubezpieczonych. Fundusz zapowiada konsekwencje i zmiany w systemie

Narodowy Fundusz Zdrowia poinformował o poważnym incydencie bezpieczeństwa. Grupa pracowników NFZ, posiadająca legalny dostęp do Centralnego Wykazu Ubezpieczonych (CWU), wykorzystała swoje uprawnienia w sposób niezgodny z prawem, przeglądając dane pacjentów bez podstawy służbowej. Sprawa została zgłoszona do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *