Płacisz smartfonem? Uważaj na ataki!

Blisko 75 proc. Polaków płaci za pomocą smartfonu za zakupy. Tymczasem analitycy cyberbezpieczeństwa Proofpoint ostrzegają przed 500-proc. wzrostem liczby cyberataków mobilnych, w których hakerzy starają się ukraść hasła, dane bankowe, a nawet przejąć pełną kontrolę nad smartfonami.

Liczba ataków na smartfony wzrosła od początku 2022 r. nawet o kilkaset procent – ostrzegają eksperci firmy Check Point Software. Tymczasem blisko 80 proc. Polaków korzysta z tego urządzenia na co dzień (CBOS), połowa użytkowników spędza przed ekranem po kilka godzin dziennie a blisko 75 proc. Polaków płaci za jego pomocą za zakupy (VISA).

Polacy nie zabezpieczają smartofnów

Smartfon coraz częściej zastępuję nasz portfel – obecnie już 20 proc. Polaków używa smartfonu, płacąc za zakupy stacjonarne, a 71 proc. za zakupy dokonywane online. Jednocześnie większość Polaków (ponad 70 proc.) nie zabezpiecza swoich smartfonów. I to pomimo faktu, że połowa z nas doświadczyła ataku hakerskiego,a co piąty użytkownik kradzieży danych – wskazują eksperci firmy Check Point Research.

Okazuje się, że 39 proc. użytkowników smartfonów w Polsce nie zmienia regularnie hasła do bankowości internetowej, a 36 proc. do bankowości mobilnej. Aż 67 proc. badanych przyznało, że stosuje te same hasła w różnych miejscach.

Smartfony na celowniku przestepców

Cyberprzestępcy w związku z popularnością smartfonów intensyfikują próby dostarczania użytkownikom złośliwych wiadomości tekstowych SMS i aplikacji w celu kradzieży poufnych informacji, w tym haseł i danych bankowych – wynika z danych firmy Check Point Research. Z kolei analizy przeprowadzone przez Proofpoint wskazują, że od 2022 r. liczba cyberataków mobilnych wzrosła aż o 500 proc.

Raport firmy Check Point wskazuje, że hakerzy używają różnych sztuczek, aby zdobyć poufne informacje z naszych smartfonów. – Coraz częściej phishing obejmuje ataki SMS-owe na telefony komórkowe lub fałszywe wiadomości w mediach społecznościowych i platformach gier, aby zmylić czujność ofiar. Kampanie mobilnego phishingu stają się coraz trudniejsze do wykrycia i możemy spodziewać się bardziej zaawansowanej inżynierii społecznej w kanałach innych niż wiadomości SMS i e-mail – mówi Wojciech Głażewski, dyrektor generalny firmy Check Point Software w Polsce.

Podziel się postem:

Najnowsze:

Mobilne

Kwalifikowany podpis elektroniczny w mObywatel: Nowa, bezpłatna opcja dla użytkowników prywatnych

Aplikacja mObywatel rozszerza swoje funkcjonalności o strategiczną usługę – bezpłatny kwalifikowany podpis elektroniczny. Nowe rozwiązanie, skierowane wyłącznie do użytkowników prywatnych, umożliwia podpisanie do pięciu dokumentów miesięcznie bez ponoszenia kosztów. Jest to istotna zmiana na rynku usług cyfrowych, ponieważ dotychczas zaawansowane podpisy tego typu były dostępne wyłącznie na zasadach komercyjnych.

Bezpieczeństwo

Analiza ESET: Północnokoreańska grupa Lazarus prowadzi działania szpiegowskie przeciwko europejskiemu przemysłowi obronnemu

Firma ESET, specjalizująca się w rozwiązaniach z zakresu cyberbezpieczeństwa, opublikowała wyniki badań wskazujące na kampanię szpiegowską prowadzoną przez północnokoreańską grupę Advanced Persistent Threat (APT) o kryptonimie Lazarus. Celem ataków były przedsiębiorstwa z europejskiego sektora obronnego.

Bezpieczeństwo

Pracownicy NFZ bezprawnie przeglądali dane ubezpieczonych. Fundusz zapowiada konsekwencje i zmiany w systemie

Narodowy Fundusz Zdrowia poinformował o poważnym incydencie bezpieczeństwa. Grupa pracowników NFZ, posiadająca legalny dostęp do Centralnego Wykazu Ubezpieczonych (CWU), wykorzystała swoje uprawnienia w sposób niezgodny z prawem, przeglądając dane pacjentów bez podstawy służbowej. Sprawa została zgłoszona do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *