Dzwoni „telefon z banku”? Po takich słowach lepiej się rozłącz

Jeśli dzwoni do ciebie ktoś z banku, lepiej zachowaj czujność podczas rozmowy. Oszuści stale stosują spoofing telefoniczny, by podszywać się pod autentyczne numery i pracowników, a później manipulować rozmową i ukraść pieniądze z konta.

Takie ataki można jednak łatwo rozpoznać. Podczas rozmowy padają bowiem specyficzne sformułowania, po których można stwierdzić (a przynajmniej z dużą dozą prawdopodobieństwa założyć), że po drugiej strony słuchawki jest oszust. Istotą ataku jest wywołanie strachu o środki na koncie i manipulacja rozmową tak, by rozmówca był przekonany, że musi szybko podjąć kroki, aby teoretycznie zabezpieczyć swoje pieniądze.

W praktyce ze strony rzekomego bankowca padają więc często sugestie, że właśnie zablokowano ważną transakcję, ktoś wziął pożyczkę na dane ofiary lub zrobił duży przelew i konieczne jest szybkie działanie, aby zabezpieczyć pieniądze na koncie. Wystraszona ofiara (przekonana, że jej pieniądze są zagrożone) może w pośpiechu zacząć wykonywać polecenia przez telefon, a to dopiero te działania prowadzą do utraty środków.

Oszuści proszą zwykle o podanie loginu i hasła do bankowości, odczytywanie kodów z SMS-ów uwierzytelniających oraz instalację aplikacji zdalnego dostępu do komputera czy smartfonu. Takie programy to na przykład AnyDesk czy TeamViewer i mają swoje zastosowania, ale zdecydowanie nie są potrzebne do kontaktu z pracownikiem z banku, tym bardziej, jeśli w praktyce ktoś tylko się pod niego podszywa.

Wszystkie takie prośby najlepiej jest ignorować, a rozmowę jak najszybciej zakończyć. Jednocześnie chwilę potem można wykonać z własnego telefonu połączenie do banku, by podjąć dokładnie ten sam temat i ustalić, czy rzeczywiście istnieje jakieś zagrożenie dla środków. Tylko dzwoniąc samemu do banku można mieć bowiem pewność, że dodzwonimy się do właściwej osoby. Dzwoniący do nas mogą się podszywać pod numer infolinii, co technicznie jest możliwe.

Podziel się postem:

Najnowsze:

Mobilne

Gemini Live już dostępne po polsku!

Google nieustannie rozwija swoje produkty i usługi, a jednym z najciekawszych jest Gemini – zaawansowany model sztucznej inteligencji, który oferuje szeroki wachlarz możliwości. Od niedawna Gemini Live, czyli funkcja umożliwiająca swobodną rozmowę z AI, jest dostępna w języku polskim! Co to oznacza dla polskich użytkowników i jak można wykorzystać tę nową funkcjonalność?

Bezpieczeństwo

Luka w zabezpieczeniach BitLockera w Windows 11: Czy Twoje dane są bezpieczne?

Szyfrowanie dysków to jedna z podstawowych metod ochrony danych w erze cyfrowej. Użytkownicy systemów Windows często korzystają z wbudowanego narzędzia BitLocker, aby zabezpieczyć swoje poufne informacje przed niepowołanym dostępem. Jednak ostatnie doniesienia z Chaos Communication Congress (CCC) w Niemczech wskazują na poważną lukę w zabezpieczeniach BitLockera w systemie Windows 11, która może narazić dane użytkowników na ryzyko.

Bezpieczeństwo

Złamanie Enigmy: Przełomowy moment w historii kryptologii

Złamanie szyfru Enigmy przez polskich kryptologów na przełomie grudnia 1932 i stycznia 1933 roku to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii kryptologii i II wojny światowej. Ten artykuł skupia się na wydarzeniach z tego okresu, które doprowadziły do przełomowego momentu w dekryptażu niemieckiej maszyny szyfrującej. Niemcy, przekonani o niemożliwości złamania Enigmy, używali jej do zabezpieczania tajnej korespondencji wojskowej i dyplomatycznej. Sukces polskich matematyków, Mariana Rejewskiego, Jerzego Różyckiego i Henryka Zygalskiego, dał aliantom ogromną przewagę, umożliwiając odczytywanie niemieckich komunikatów i przewidywanie ich ruchów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *