Meta i Mozilla połączyły siły. Na tapecie troska o prywatność

Mozilla oraz Meta połączyły siły, by wspólnie stworzyć “lepszy internet” – przynajmniej pod kątem bezpieczeństwa i prywatności w związku z reklamami. Współpraca trwa już kilka miesięcy, a celem jest stworzenie nowego systemu obliczania zaangażowania odbiorców.

Jak wynika z wpisu na blogu, wspólnym celem jest utworzenie nowego sposobu liczenia skuteczności kampanii reklamowych w sieci tak, by poszanować przy tym prywatność użytkowników. O ile w przypadku Mozilli regularnie zwracającej uwagę na bezpieczeństwo w Firefoksie wydaje się to naturalne, tak partnerstwo z Metą odpowiedzialną za Facebooka może być zaskakujące, szczególnie gdy przywoła się z pamięci takie wpadki jak aferę z Cambridge Analytica z 2018 roku.

Tak czy inaczej idea jest zacna, a w sieci od miesiąca można znaleźć rozwijany szkic opisywanego mechanizmu nazwanego Interoperable Private Attribution – w skrócie IPA. Na szczegóły zwraca uwagę XDA Developers tłumacząc, że istotą nowego podejścia ma być przesyłanie zagregowanych raportów dotyczących szeregu zdarzeń dotyczących reklamy, a nie każdorazowe przesyłanie informacji po kliknięciu reklamy przez pojedynczego użytkownika.

Pozyskiwane dane mają być w ten sposób siłą rzeczy bardziej anonimowe, a identyfikacja zdarzeń pochodzących od konkretnych użytkowników – z założenia niemożliwa nie tylko dla reklamodawców, ale też dla platform, które obsługują reklamy. W praktyce jest to analogiczne podejście do proponowanego przez Google’a mechanizmu FLoC, który w 2023 roku ma zastąpić “śledzenie” przez typowe ciasteczka.

Mozilla podaje, że razem z Metą przedstawiła już swój pomysł grupie PATCG, która jest częścią organizacji W3C i skupia się wyłącznie na reklamach i ich bezpieczeństwie. IPA wciąż wymaga dopracowania i na tę chwilę nie wiadomo czy i kiedy nowy mechanizm mógłby zostać wdrożony do “internetowej codzienności”. Z pewnością jest to jednak jeden z tych projektów, który obok FLoC warto obserwować ze szczególną uwagą.

Podziel się postem :)

Najnowsze:

Bezpieczeństwo

Microsoft został zaatakowany przez rosyjskich hakerów

Niedawno doszło do ataku na systemy Microsoftu, przeprowadzonego przez grupę Midnight Blizzard, znana także jako NOBELIUM, która jest sponsorowana przez rosyjski rząd. Atak ten skutkował przełamaniem zabezpieczeń i nieautoryzowanym dostępem do części korespondencji e-mail firmy.

Oprogramowanie

Nowości w Bardzie – Gemini Pro i generowanie obrazów

Z początkiem lutego Google zapowiedziało kolejne nowości w Bard AI. Narzędzie zyskało dostęp do Gemini Pro w języku polskim (i wielu innych), więc teraz zaawansowany model sztucznej inteligencji może się wykazać także „po naszemu”. A to nie wszystko, bo kolejnym ulepszeniem jest silnik Imagen 2, odpowiedzialny za generatywne tworzenie grafiki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *