Meta i Mozilla połączyły siły. Na tapecie troska o prywatność

Mozilla oraz Meta połączyły siły, by wspólnie stworzyć “lepszy internet” – przynajmniej pod kątem bezpieczeństwa i prywatności w związku z reklamami. Współpraca trwa już kilka miesięcy, a celem jest stworzenie nowego systemu obliczania zaangażowania odbiorców.

Jak wynika z wpisu na blogu, wspólnym celem jest utworzenie nowego sposobu liczenia skuteczności kampanii reklamowych w sieci tak, by poszanować przy tym prywatność użytkowników. O ile w przypadku Mozilli regularnie zwracającej uwagę na bezpieczeństwo w Firefoksie wydaje się to naturalne, tak partnerstwo z Metą odpowiedzialną za Facebooka może być zaskakujące, szczególnie gdy przywoła się z pamięci takie wpadki jak aferę z Cambridge Analytica z 2018 roku.

Tak czy inaczej idea jest zacna, a w sieci od miesiąca można znaleźć rozwijany szkic opisywanego mechanizmu nazwanego Interoperable Private Attribution – w skrócie IPA. Na szczegóły zwraca uwagę XDA Developers tłumacząc, że istotą nowego podejścia ma być przesyłanie zagregowanych raportów dotyczących szeregu zdarzeń dotyczących reklamy, a nie każdorazowe przesyłanie informacji po kliknięciu reklamy przez pojedynczego użytkownika.

Pozyskiwane dane mają być w ten sposób siłą rzeczy bardziej anonimowe, a identyfikacja zdarzeń pochodzących od konkretnych użytkowników – z założenia niemożliwa nie tylko dla reklamodawców, ale też dla platform, które obsługują reklamy. W praktyce jest to analogiczne podejście do proponowanego przez Google’a mechanizmu FLoC, który w 2023 roku ma zastąpić “śledzenie” przez typowe ciasteczka.

Mozilla podaje, że razem z Metą przedstawiła już swój pomysł grupie PATCG, która jest częścią organizacji W3C i skupia się wyłącznie na reklamach i ich bezpieczeństwie. IPA wciąż wymaga dopracowania i na tę chwilę nie wiadomo czy i kiedy nowy mechanizm mógłby zostać wdrożony do “internetowej codzienności”. Z pewnością jest to jednak jeden z tych projektów, który obok FLoC warto obserwować ze szczególną uwagą.

Tagi:

Podziel się postem :)

Najnowsze:

Bezpieczeństwo

Cyberwojna trwa w najlepsze – jak się bronić?

Mało kto jest ekspertem od cyberbezpieczeństwa. Większość z nas po prostu korzysta z internetu, aplikacji mobilnych, gier, programów komputerowych i usług online absolutnie nie zaprzątając sobie głowy, jak to wszystko działa. Za naszą wschodnią granicą, na Ukrainie trwa konflikt zbrojny, przeprowadzane są również cyberataki, jednak naiwnością byłoby myśleć, że my jesteśmy od nich wolni. Tak naprawdę cyberwojna trwa od dawna, a jej celem może być każdy. Jak możesz się obronić, nie będąc ekspertem od cyberbezpieczeństwa? Przygotowaliśmy przydatny zestaw porad i działań, które warto podjąć w celu ochrony własnych danych i własnego komputera.

Oprogramowanie

Zobacz co się zmieni w Ubuntu 23.04

Ubuntu 23.04 to najnowsza wersja popularnej dystrybucji Linux. Aktualizacja już niebawem trafi do użytkowników, a tymczasem spójrzmy na to, co konkretnie ze sobą przyniesie.

Oprogramowanie

Nowa aktualizacja Windows 11 obniża wydajność dysków SSD

Windows 11 22H2 Moment 2 miał wprowadzać szereg nowych funkcji, które ułatwiają korzystanie z systemu. Okazuje się, że aktualizacja w niektórych przypadkach może znacząco obniżać wydajność dysków SSD.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *