Luka bezpieczeństwa oznaczona jako CVE-2021-0146 umożliwia odczytanie zaszyfrowanych danych, ułatwia szpiegostwo gospodarcze, a także zapewnia możliwość ominięcia systemów ochrony praw autorskich treści cyfrowych.
Positive Technologies (PT) stwierdziło, że luka (CVE-2021-0146) to funkcja debugowania z nadmiernymi uprawnieniami, która nie jest chroniona tak, jak powinna — podaje threatpost.com. Kwestia eskalacji uprawnień została oceniona wysoko, bo na aż 7,1 na 10 w skali ważności podatności CVSS.
Atak jest możliwy do przeprowadzenia podczas wykonywania specyficznych procesów i potencjalnie umożliwia nieuwierzytelnionemu użytkownikowi eskalację uprawnień poprzez dostęp fizyczny.
“Jest to trudne zadanie do wykonania, ale exploit będzie z kolei bardzo przydatny w przypadku skradzionych lub zgubionych urządzeń zawierających tajne zaszyfrowane dane” — powiedział Mark Ermolov, badacz PT, któremu przypisuje się odkrycie błędu (wraz z Dmitrijem Sklyarowem z PT i niezależnym badaczem Maximem Goryachy).
Luka też pozwoli na łamanie zabezpieczeń e-booków. Przykładowo Amazon wykorzystujący w swoich rozwiązaniach system oparty na Intel EPID. “Exploit pozwala wyodrębnić główny klucz szyfrowania EPID e-booka, a następnie po złamaniu technologii Intel EPID umożliwi pobieranie materiałów elektronicznych od dostawców w formie plików, które można dalej rozpowszechniać” — powiedział Mark Ermolov.
Problem dotyczy procesorów Intela z serii: Pentium, Celeron, Atom platform Apollo Lake, Gemini Lake i Gemini Lake Refresh. Te chipy zasilają laptopy, urządzenia mobilne, systemy wbudowane, urządzenia medyczne i różne sprzęty ogólnie biorąc Internetu rzeczy (IoT). Rozwiązanie jest już gotowe w formie aktualizacji UEFI lub BIOS, które ma zostać wydane przez producentów danego urządzenia.
Według badania przeprowadzonego przez Mordor Intelligence Intel zajmuje czwarte miejsce na rynku chipów IoT, podczas gdy jego procesory Intel Atom E3900 IoT, które również zawierają lukę CVE-2021-0146, są wykorzystywane przez producentów samochodów w ponad 30 modelach, w tym Modelu 3 od Tesli.