Nowe okręty podwodne Dreadnaught mają być całkowicie niewidzialne dla sonarów

Cztery okręty podwodne klasy Dreadnought, którymi Wielka Brytania planuje zasilić swoją Królewską Marynarkę Wojenną w okolicach 2030 r. mają być najbardziej zaawansowanymi konstrukcjami łodzi podwodnych, jeśli chodzi o ich niewykrywalność.

Niewykrywalność, czy też skrytość działania to absolutny priorytet dla nowoczesnych okrętów podwodnych. Obecna technologia obserwacji technicznej zmusza konstruktorów tego typu jednostek do stosowania wszystkich możliwych sztuczek zapewniających tym podwodnym olbrzymom niewidzialność dla sonarów i innych urządzeń.

Nowe okręty budowane przez Brytyjczyków, które mają zastąpić obecnie użytkowaną flotę okrętów podwodnych klasy Vanguard będą nieco większe od swoich poprzedników. Powód jest prosty – większa konstrukcja jest w stanie pomieścić więcej rozwiązań zapewniających im większą niewykrywalność.

Zewnętrzne poszycie zostanie standardowo obłożone bezechową powłoką, jednak sam kształt zewnętrznej powłoki będzie zupełnie nową konstrukcją. Cienki zewnętrzny kadłub oraz burty o pochyłych bokach mają w jak najmniejszym stopniu zagwarantować odbicie nadchodzącego sygnału sonaru.

Taka konstrukcja posiadać będzie również inne zalety, na przykład więcej miejsca między zewnętrznym, a wewnętrznym kadłubem, które można wykorzystać do zamontowania dodatkowych czujników, czy do przechowywania bezzałogowych pojazdów podwodnych (UUV) i innych środków zaradczych. Zewnętrzna powłoka ma również chronić okręt przed wykrywaniem i śledzeniem elektromagnetycznym.

Nie tylko Brytyjczycy testują to nowe podejście, jeśli chodzi o konstrukcję okrętów podwodnych z podwójnym kadłubem. Podobne rozwiązania można dostrzec w zaprojektowanej przez Niemców jednostce Type-212CD, która będzie miała jeszcze bardziej pochylony kadłub zewnętrzny, chroniący ją przed wykryciem przez sonar.

Kolejną zmianą względem obecnie wykorzystywanych przez Królewską Marynarkę Wojenną okrętów będzie sam napęd. Jednostki klasy Dreadnought nie będą posiadały wału napędowego połączonego z pędnikiem odpowiedzialnym, za napędzanie łodzi. Nowy rodzaj napędu o nazwie Turbo-Electric zakłada, że reaktor jądrowy generuje elektryczność, którą zasilany jest silnik elektryczny obracający bezpośrednio pędnikiem.

Ma to być o wiele cichsze rozwiązanie. Napędy turboelektryczne były już stosowane na pokładach atomowych okrętów podwodnych, do tej pory jednak nie były to jednostki produkowane seryjnie. Nowe brytyjskie okręty podwodne posiadać będą również zintegrowany system Active Vehicle Control Management (AVCM) wykorzystywany m.in. w myśliwcach Typhoon.

Nowe Dreadnoughty wykorzystywane będą zapewne głównie na wodach Arktyki, gdzie od 1996 r. Wielka Brytania ściśle współpracuje ze Stanami Zjednoczonymi i Rosją jeśli chodzi o misje dotyczące zabezpieczenia składów paliwa nuklearnego oraz utylizacji instalacji jądrowych pochodzących najczęściej ze złomowanych w tamtym regionie lodołamaczy i okrętów podwodnych. Pierwsze dwa okręty z czterech – tj. HMS Dreadnought i HMS Valiant są już w budowie. Pozostałe dwa powinny zostać ukończone do 2030 roku. W międzyczasie powinniśmy dowiedzieć się czegoś więcej o tych konstrukcjach.

Tagi:

Podziel się postem :)

Najnowsze:

Sprzęt

Superkomputer Athena uruchomiony w AGH. Jest najszybszy w Polsce

W centrum danych i serwerowni AGH uruchomiono superkomputer Athena, który jest najszybszą tego typu maszyną w Polsce i jednocześnie 105. na świecie. Ma teoretyczną moc obliczeniową przekraczającą 7,7 petaflopów – innymi słowy wykonuje 7,7 biliarda operacji zmiennoprzecinkowych na sekundę. Ministerstwo Edukacji i Nauki przekazało na ten projekt prawie 12 mln złotych.

Linux

Linux Kernel 6.0 dostępny. Wśród nowości wsparcie dla Intel Arc i Raptor Lake

Linux 6.0 to najnowsza wersja kernela, nad którą pracowało wielu ludzi. Linus Torvalds ogłosił dostępność platformy i wiemy, że wprowadza ona liczne nowości. Wśród nich jest wsparcie dla Intel Arc Alchemist oraz procesorów Raptor Lake. Linux 6.0 wprowadza też zaktualizowane sterowniki dla układów graficznych AMD RDNA 3.

Mobilne

Google Pixel 7 i Google Pixel 7 Pro. Znamy już wszystkie szczegóły. Warto czekać!

Google to nie tylko największa firma technologiczna znana z zarządzania najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie. Gigant z Mountain View to również producent smartfonów Pixel, a najnowsza wersja tego urządzenia doczeka się wkrótce oficjalnej premiery. W sieci już teraz znaleźć można informacje o Pixel 7 i jego bardziej rozbudowanej wersji znanej pod nazwą Pixel 7 Pro.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.