Waży 220 t i sama jest w stanie przewieźć kolejnych 290 t materiału. Ciężarówka nuGen to obecnie największy zeroemisyjny pojazd kołowy, którego system trakcyjny zasilany jest silnikami elektrycznymi, które z kolei zasilają ogniwa wodorowe.
Południowoafrykański koncern wydobywczy Anglo American zrealizował ambitny projekt stworzenia największej zeroemisyjnej “wywrotki”. Efektem jest nuGen Zero Emission Haulage Solution, który z fabryki wyjechał jako pojazd z zupełnie innym napędem, a mianowicie dieslowski Komatsu 930E. Jego wysokoprężne silniki zasilały elektryczny system trakcyjny.
Plan modernizacji pojazdu zakładał całkowite pozbycie się silników diesla i zastąpienie ich ośmioma wodorowymi ogniwami paliwowymi o mocy 100 kW każdy. Kolejnym elementem zmiany jest instalacja w pojeździe systemu baterii litowo-jonowych o mocy 1,1 MW. Te mają być ładowane zarówno przez wodór, jak i z pomocą odzyskiwania energii z hamowania zestawu o maksymalnej dopuszczalnej masie 510 t.
Light on emissions.
— Anglo American (@AngloAmerican) May 6, 2022
Light on the environment.
And fuelled by the lightest element on earth – hydrogen gas.
Our nuGen™ hydrogen truck is on the move.
Learn more here: https://t.co/SCyNmcL1GG pic.twitter.com/JGuyo6XWr0
Efektem jest największy kołowy pojazd o napędzie elektrycznym. Oprócz ogromnej masy, wrażenie robią także jego wymiary — 9,19 m szerokości, 15,6 m długości i ponad 6,6 m wysokości.
Nowy pojazd ma wozić urobek w kopalni platyny Mogalakwena PGM w RPA. Jest to jeden z pierwszych kroków, by Anglo American spełniło swoje zobowiązanie do osiągnięcia neutralności emisyjnej do 2040 r.