Automatyczny pociąg Shinkansen testowany w Japonii. Pomylił się tylko o 8 cm!

Automatyczny pociąg Shinkansen pokonał już testową trasę. Na peronie „pomylił się” o zaledwie 8 cm, co oznacza, że już wkrótce możemy spodziewać się większej liczby tego typu maszyn w Japonii.

Nie powinno to nikogo dziwić, bo Kraj Kwitnącej Wiśni zmaga się z ogromnymi problemami kadrowymi, także w transporcie publicznym. Automatyzacja tych sektorów, w których jest to możliwe, wydaje się być naturalnym krokiem naprzód i próbą rozwiązania problemów. Przecież pociągi bez maszynistów też mogą jeździć. Widać to na specjalnym nagraniu.

Pomyłka o 8 cm

Japońskie przedsiębiorstwo kolejowe East Japan Railway (JR East) przeprowadziło udany test zautomatyzowanej obsługi pociągu dużych prędkości. E7 Shinkansen jechał z dwunastoma wagonami w prefekturze Niigata na wyspie Honshu. Po włączeniu przez maszynistę odpowiedniego trybu, pociąg poruszał się automatycznie – kontrolę sprawowało centrum sterowania.

Był to pierwszy przypadek, gdy komercyjny pociąg dużych prędkości przejechał część trasy w sposób zautomatyzowany. Trzeba nadmienić, że odcinek nie był dość długi – przejechał 5 km ze stacji Niigata do zajezdni. Nie rozpędził się do maksymalnej prędkości 260 km/h, ale poruszał się z prędkością 110 km/h.

Ze względów bezpieczeństwa, na pokładzie pociągu byli pracownicy JR East, aby móc podjąć działanie w nagłym wypadku. Nie było to jednak konieczne, bo test zakończył się ogromnym sukcesem. Prawie idealnym. Pociąg ominął planowany postów w zajezdni o ok. 8 cm. To naprawdę niewiele, bo margines błędu ustalony przez JR East wynosił 50 cm.

Taki test nie byłby możliwy, gdyby nie sieć 5G. Aby móc zdalnie sterować pociągiem, zarówno on, jak i tory muszą być stale monitorowanie, oferując obraz w czasie rzeczywistym. Nie byłoby to możliwe, gdyby szybkość transferu danych była na niskim poziomie.

Automatyczne pociągi nadchodzą

Wszystko wskazuje na to, że zautomatyzowane pociągi na stałe zagoszczą w Japonii. Nie jest to jednak pierwsze miejsce na świecie, w którym stosuje się takich maszyn. W Hamburgu pierwszy zautomatyzowany S-Bahn jest używany już od ok. miesiąca.

rzeprowadzony test to część programu Move Up 2027, który przewiduje zautomatyzowaną obsługę pociągów w Japonii w celu zaoszczędzenia kosztów i zrekompensowania niedoboru pracowników. Nie wiadomo, kiedy do tego dojdzie, ale prawdopodobnie jeszcze w tej dekadzie. Technologia już jest gotowa, a dzięki dostępności sieci 5G można jej używać.

Podziel się postem:

Najnowsze:

Oprogramowanie

Unia Europejska przejdzie na Linuxa? Powstaje dystrybucja EU OS

Unia Europejska może wkrótce podjąć kroki w kierunku uniezależnienia się od amerykańskiego oprogramowania. Społeczność entuzjastów pod patronatem władz UE pracuje nad projektem EU OS, który ma zastąpić system operacyjny Windows w instytucjach rządowych. Wybór padł na modyfikację dystrybucji Fedora Linux, która zostanie dostosowana do potrzeb urzędników poprzez interfejs przypominający Windows.

Bezpieczeństwo

Przełomowa kwantowa technologia generowania liczb losowych z WAT: Szczegółowa analiza i perspektywy

W dzisiejszym zaawansowanym technologicznie świecie, prawdziwie losowe liczby stanowią fundament wielu kluczowych dziedzin. Od zabezpieczania komunikacji poprzez kryptografię aż po przeprowadzanie złożonych symulacji naukowych i inżynierskich , generowanie nieprzewidywalnych sekwencji danych jest niezbędne. Losowość odgrywa również istotną rolę w grach losowych , w sektorze finansowym , gdzie zapewnia unikalność transakcji, oraz w badaniach statystycznych. W kryptografii, siła klucza szyfrującego jest bezpośrednio związana z jakością i stopniem losowości użytym do jego wygenerowania . Im wyższa entropia źródła losowego, tym trudniejszy do złamania staje się klucz. Prawdziwa losowość jest zatem kluczowym elementem zapewniającym bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni, wzmacniając algorytmy szyfrujące i chroniąc integralność przesyłanych oraz przechowywanych danych . Zapotrzebowanie na generatory liczb losowych o wysokiej jakości i nieprzewidywalności stale rośnie, co jest bezpośrednio powiązane z postępem technologicznym i coraz większym znaczeniem bezpieczeństwa informacji. Wraz z dynamicznym przenoszeniem coraz większej liczby aspektów naszego życia do sfery cyfrowej, ilość generowanych i przesyłanych danych nieustannie wzrasta. Ochrona tych danych przed nieautoryzowanym dostępem i manipulacją staje się priorytetem, a prawdziwa losowość jest nieodzownym narzędziem do skutecznego szyfrowania i zabezpieczania przed różnego rodzaju atakami.

Bezpieczeństwo

Prawdopodobnie DeepSeek Zna Twoje Sekrety: Analiza Bezpieczeństwa Danych Treningowych LLM

Prawdopodobnie DeepSeek zna Wasze sekrety oraz klucze API! Takie ostrzeżenie pojawiło się na łamach Sekurak.pl. W dynamicznie rozwijającym się świecie dużych modeli językowych (LLM), gdzie innowacje pojawiają się niemal codziennie, DeepSeek AI szybko zyskał miano znaczącego gracza, budząc zainteresowanie swoimi możliwościami i efektywnością. Jednakże, wraz z postępem technologicznym, pojawiają się również nowe wyzwania w obszarze bezpieczeństwa. Niedawne odkrycie dokonane przez badaczy z Truffle Security rzuca nowe światło na potencjalne zagrożenia związane z danymi treningowymi tych zaawansowanych modeli. Wnikliwa analiza publicznie dostępnego zbioru danych Common Crawl, wykorzystywanego do trenowania LLM, w tym DeepSeek, ujawniła obecność licznych, potencjalnie wciąż aktywnych kluczy API i haseł.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *