Automatyczny pociąg Shinkansen testowany w Japonii. Pomylił się tylko o 8 cm!

Automatyczny pociąg Shinkansen pokonał już testową trasę. Na peronie „pomylił się” o zaledwie 8 cm, co oznacza, że już wkrótce możemy spodziewać się większej liczby tego typu maszyn w Japonii.

Nie powinno to nikogo dziwić, bo Kraj Kwitnącej Wiśni zmaga się z ogromnymi problemami kadrowymi, także w transporcie publicznym. Automatyzacja tych sektorów, w których jest to możliwe, wydaje się być naturalnym krokiem naprzód i próbą rozwiązania problemów. Przecież pociągi bez maszynistów też mogą jeździć. Widać to na specjalnym nagraniu.

Pomyłka o 8 cm

Japońskie przedsiębiorstwo kolejowe East Japan Railway (JR East) przeprowadziło udany test zautomatyzowanej obsługi pociągu dużych prędkości. E7 Shinkansen jechał z dwunastoma wagonami w prefekturze Niigata na wyspie Honshu. Po włączeniu przez maszynistę odpowiedniego trybu, pociąg poruszał się automatycznie – kontrolę sprawowało centrum sterowania.

Był to pierwszy przypadek, gdy komercyjny pociąg dużych prędkości przejechał część trasy w sposób zautomatyzowany. Trzeba nadmienić, że odcinek nie był dość długi – przejechał 5 km ze stacji Niigata do zajezdni. Nie rozpędził się do maksymalnej prędkości 260 km/h, ale poruszał się z prędkością 110 km/h.

Ze względów bezpieczeństwa, na pokładzie pociągu byli pracownicy JR East, aby móc podjąć działanie w nagłym wypadku. Nie było to jednak konieczne, bo test zakończył się ogromnym sukcesem. Prawie idealnym. Pociąg ominął planowany postów w zajezdni o ok. 8 cm. To naprawdę niewiele, bo margines błędu ustalony przez JR East wynosił 50 cm.

Taki test nie byłby możliwy, gdyby nie sieć 5G. Aby móc zdalnie sterować pociągiem, zarówno on, jak i tory muszą być stale monitorowanie, oferując obraz w czasie rzeczywistym. Nie byłoby to możliwe, gdyby szybkość transferu danych była na niskim poziomie.

Automatyczne pociągi nadchodzą

Wszystko wskazuje na to, że zautomatyzowane pociągi na stałe zagoszczą w Japonii. Nie jest to jednak pierwsze miejsce na świecie, w którym stosuje się takich maszyn. W Hamburgu pierwszy zautomatyzowany S-Bahn jest używany już od ok. miesiąca.

rzeprowadzony test to część programu Move Up 2027, który przewiduje zautomatyzowaną obsługę pociągów w Japonii w celu zaoszczędzenia kosztów i zrekompensowania niedoboru pracowników. Nie wiadomo, kiedy do tego dojdzie, ale prawdopodobnie jeszcze w tej dekadzie. Technologia już jest gotowa, a dzięki dostępności sieci 5G można jej używać.

Podziel się postem:

Najnowsze:

Mobilne

Kwalifikowany podpis elektroniczny w mObywatel: Nowa, bezpłatna opcja dla użytkowników prywatnych

Aplikacja mObywatel rozszerza swoje funkcjonalności o strategiczną usługę – bezpłatny kwalifikowany podpis elektroniczny. Nowe rozwiązanie, skierowane wyłącznie do użytkowników prywatnych, umożliwia podpisanie do pięciu dokumentów miesięcznie bez ponoszenia kosztów. Jest to istotna zmiana na rynku usług cyfrowych, ponieważ dotychczas zaawansowane podpisy tego typu były dostępne wyłącznie na zasadach komercyjnych.

Bezpieczeństwo

Analiza ESET: Północnokoreańska grupa Lazarus prowadzi działania szpiegowskie przeciwko europejskiemu przemysłowi obronnemu

Firma ESET, specjalizująca się w rozwiązaniach z zakresu cyberbezpieczeństwa, opublikowała wyniki badań wskazujące na kampanię szpiegowską prowadzoną przez północnokoreańską grupę Advanced Persistent Threat (APT) o kryptonimie Lazarus. Celem ataków były przedsiębiorstwa z europejskiego sektora obronnego.

Bezpieczeństwo

Pracownicy NFZ bezprawnie przeglądali dane ubezpieczonych. Fundusz zapowiada konsekwencje i zmiany w systemie

Narodowy Fundusz Zdrowia poinformował o poważnym incydencie bezpieczeństwa. Grupa pracowników NFZ, posiadająca legalny dostęp do Centralnego Wykazu Ubezpieczonych (CWU), wykorzystała swoje uprawnienia w sposób niezgodny z prawem, przeglądając dane pacjentów bez podstawy służbowej. Sprawa została zgłoszona do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *