BIK ostrzega przed oszustami. Wyłudzają pieniądze przez telefon podszywając się pod inne numery telefoniczne

BIK wydał ostrzeżenie przed oszustami telefonicznymi. Ci, stosując spoofing telefoniczny, dokonali w zeszłym kwartale aż 1,8 tys. prób wyłudzeń. Wybierana przez oszustów metoda jest niezwykle skuteczna.

Wyłudzenia telefoniczne są skuteczną metodą działania oszustów. Oszuści często wykorzystują do tego celu spoofing telefoniczny, czyli podszywanie się pod instytucję, taką jak na przykład bank czy policja. BIK ostrzega przed tego typu praktykami. Biorąc pod uwagę, że w ostatnim kwartale doszło do ponad 1800 prób wyłudzeń na łączną kwotę 598 tys. złotych, należy założyć, że skala zjawiska jest ogromna.

Spoofing telefoniczny to bardzo skuteczna metoda stosowana przez oszustów. Głównym problemem dla ofiar przestępców jest fakt, że bardzo trudno jest się przed nią ochronić. Założeniem tego typu działania jest podmiana wyświetlanego w telefonie numeru lub nazwy kontaktu na taki, który ma wzbudzać zaufanie.

Przestępcy podczas stosowania spoofingu często podszywają się pod banki, policję lub właśnie BIK. Celem oszustów jest wzbudzenie zaufania w swojej ofierze, a następnie przejęcie danych, które umożliwią dostęp do konta internetowego. Inną możliwością jest zachęcanie do zainstalowania niebezpiecznego oprogramowania.

Jak czytamy w komunikacie udostępnionym przez BIK, przestępcy działają lawinowo. Gdy uda im się zdobyć dane ofiary, w ciągu jednego dnia są w stanie zaciągnąć nawet kilkadziesiąt pożyczek. Przestępcy zazwyczaj nie selekcjonują swoich ofiar – dzwonią pod losowe numery, które często pochodzą z wykradzionych baz danych. Następnie stosują różne metody do zachęcenia ofiary do interakcji. Podstawowym motywem jest rzekome zagrożenie konta bankowego.

– Złodziej opisuje sytuację kryzysową, która wymaga działania ze strony rozmówcy, aby uniknął strat. Jest duże ryzyko, że nieuważna osoba będąca pod presją, w trakcie codziennych obowiązków ulegnie tej socjotechnice. Dlatego zwracam uwagę na konieczność zachowania szczególnej ostrożności przez nas wszystkich i stosowanie zasady ograniczonego zaufania. Jeżeli zaskakuje nas telefon z firmy, której nie znamy albo od której nie spodziewamy się kontaktu, lepiej natychmiast przerwać połączenie – tłumaczy Andrzej Karpiński, Szef Bezpieczeństwa Biura Informacji Kredytowej.

Jak bronić się przed spoofingiem telefonicznym?

Niestety, ochrona przed spoofingiem telefonicznym jest trudna. Najważniejsze jest to, by nie dać się wciągnąć w prowadzoną przez przestępców grę. Oznacza to, że trzeba trzeźwo myśleć, nawet gdy sytuacja przedstawiana przez rozmówcę wydaje się być tragiczna. Nigdy nie należy podawać żadnych wrażliwych danych rozmówcom. Pracownik banku nigdy nie zapyta o dane dostępu do konta internetowego ani nie poprosi o pełny numer karty.

Kolejną ważną sprawą jest to, aby czytać treść wiadomości SMS z banku i sprawdzać, jakie dokładnie transakcje potwierdza się kodem SMS. Możliwe, że przestępcy poproszą o potwierdzenie na przykład zaciągnięcia pożyczki, a następnie przelania tej kwoty na inne konto.

Podziel się postem:

Najnowsze:

Bezpieczeństwo

Pracownicy NFZ bezprawnie przeglądali dane ubezpieczonych. Fundusz zapowiada konsekwencje i zmiany w systemie

Narodowy Fundusz Zdrowia poinformował o poważnym incydencie bezpieczeństwa. Grupa pracowników NFZ, posiadająca legalny dostęp do Centralnego Wykazu Ubezpieczonych (CWU), wykorzystała swoje uprawnienia w sposób niezgodny z prawem, przeglądając dane pacjentów bez podstawy służbowej. Sprawa została zgłoszona do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO).

Bezpieczeństwo

2FA ma lukę: Jak atak „Pixnapping” kradnie kody z Androida w kilka sekund i jak zbudować silniejszą obronę

W cyfrowym świecie, gdzie wycieki danych i kradzieże haseł stały się codziennością, włączenie uwierzytelniania dwuskładnikowego (2FA) jest powszechnie uznawane za jeden z najskuteczniejszych kroków w celu ochrony swojej tożsamości online. Mechanizm ten, znany również jako weryfikacja dwuetapowa, stanowi dodatkową warstwę zabezpieczeń, która wymaga od użytkownika przedstawienia dwóch różnych form dowodu tożsamości, zanim uzyska dostęp do konta.1 Zazwyczaj jest to kombinacja czegoś, co użytkownik wie (hasło lub kod PIN), z czymś, co posiada (smartfon, fizyczny klucz bezpieczeństwa) lub czymś, kim jest (odcisk palca, skan twarzy).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *