Francja przetestowała ulepszony pocisk nuklearny

Broń nuklearna nigdy nie zakończy swojego żywota, bo do pewnego stopnia jest swoistą „gwarancją niepodległości”. Państwa nadal będą ją pielęgnować i rozwijać, a Francja nie jest od tego wyjątkiem. Obecnie państwo od 2009 roku korzysta z naddźwiękowych pocisków manewrujących ASMPA z głowicami jądrowymi, które stanowią część francuskiego odstraszania nuklearnego. Ich rozwojowi towarzyszą testy, czego przejaw ponownie widzimy, bo Francja przetestowała niedawno ulepszony pocisk nuklearny ASMPA.

W przyszłości pocisk ASMPA zastąpi ASN4G, ale do tej pory Francja będzie korzystać z ulepszonych wersji oryginału

O teście oficjalnie poinformowało francuskie Ministerstwo Obrony, a Florence Parly, czyli minister sił zbrojnych Francji, wyraził zadowolenie po tym udanym odpaleniu kwalifikacyjnym zmodernizowanego pocisku Air-to-Ground Medium-Range Strategic Missile (ASMPA), czyli strategicznego pocisku średniego zasięgu powietrze-ziemia. Miało to miejsce 23 marca 2022 roku i obejmowało test bez głowicy bojowej w ramach programu zarządzanego przez francuską agencję zamówień obronnych (DGA).

Test objął wystrzelenie pocisku z pokładu myśliwca Rafale, który wystartował z bazy sił powietrznych nr 120 w Cazaux. Po udanym uwolnieniu i odpaleniu silnika pocisku, ten był monitorowany przez cały lot przez sprzęt DGA Essais Missile w Biscarrosse, Hourtin i Quimper na statku testowo-pomiarowym „Monge”.

Udany test stanowi ważny moment w rozwoju nuklearnego arsenału Francji, bo ten sukces oznacza rozpoczęcie fazy produkcyjnej zmodernizowanego pocisku ASMPA, co jest warunkiem wstępnym jego wejścia do służby w Strategicznych Siłach Powietrznych Francuskich Sił Powietrznych oraz w siłach powietrznych Marynarki Wojennej Francji.

Chociaż Francja prowadzi bardzo dyskretną politykę na temat swojego uzbrojenia i nie ujawnia o nim wielu informacji, to co nieco na temat ich pocisków nuklearnych już wiemy. Podstawowa wersja weszła na służbę w 1986 roku i mogła być wystrzeliwana z pokładu Mirage IV, Dassault Mirage 2000N, Super Étendard i Rafale. Zastąpił go wariant ASMPA (w 2009 roku) stworzony z myślą o samolotach Mirage 2000N oraz Rafale F3R, który mierzy 5,38 metra długości, waży około 860 kilogramów, dosięga celów oddalonych o 500 km i osiąga prędkości do 3 Mach.

Podziel się postem:

Najnowsze:

Bezpieczeństwo

2FA ma lukę: Jak atak „Pixnapping” kradnie kody z Androida w kilka sekund i jak zbudować silniejszą obronę

W cyfrowym świecie, gdzie wycieki danych i kradzieże haseł stały się codziennością, włączenie uwierzytelniania dwuskładnikowego (2FA) jest powszechnie uznawane za jeden z najskuteczniejszych kroków w celu ochrony swojej tożsamości online. Mechanizm ten, znany również jako weryfikacja dwuetapowa, stanowi dodatkową warstwę zabezpieczeń, która wymaga od użytkownika przedstawienia dwóch różnych form dowodu tożsamości, zanim uzyska dostęp do konta.1 Zazwyczaj jest to kombinacja czegoś, co użytkownik wie (hasło lub kod PIN), z czymś, co posiada (smartfon, fizyczny klucz bezpieczeństwa) lub czymś, kim jest (odcisk palca, skan twarzy).

Bezpieczeństwo

Łańcuch Eksploatacji w Linux: Jak Dwa Błędy w PAM i udisks Prowadzą do Pełnego Przejęcia Systemu (CVE-2025-6018 & CVE-2025-6019)

W cyfrowym świecie bezpieczeństwa, eskalacja uprawnień (privilege escalation) jest jednym z najpoważniejszych zagrożeń. Umożliwia atakującemu, który posiada jedynie podstawowe konto użytkownika, zdobycie pełnej kontroli administracyjnej (root) nad systemem. Niedawne odkrycie przez Qualys Threat Research Unit stanowi podręcznikowy przykład tego, jak dwie pozornie odizolowane podatności mogą zostać połączone w niszczycielski łańcuch ataku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *