Komunikat CSIRT KNF. Atak na użytkowników telefonów iPhone

CSIRT KNF ostrzega użytkowników iPhone’ów z aktywną obsługą wiadomości iMessage przed trwającą kampanią phishingową. Oszuści wykorzystują nośny wątek „nieodebranej paczki”, by zachęcić do kliknięcia linku. W ten sposób można trafić na fałszywą stronę InPostu, gdzie wyłudzane są dane.

Sam schemat oszustwa zaczynającego się od wiadomości o paczce powinien być dobrze znany wielu użytkownikom. Atak zaczyna się od spreparowanej wiadomości, w której oszuści podszywają się pod firmę kurierską i sugerują, że paczka dotarła do magazynu i nie może zostać dostarczona przez błąd w adresie. Kliknięcie linku ma pozwolić uzupełnić dane i wznowić proces dostawy, ale to oczywiście manipulacja.

W rzeczywistości do odbiorcy nie jest skierowana żadna paczka, a wiadomość ma za zadanie wyłącznie wywołać uczucie niepewności i konieczności szybkiego podjęcia działań, by – teoretycznie – nie przegapić ważnej dostawy. Jeśli odbiorca uwierzy w tę historię i kliknie link, trafi na fałszywą stronę, na której wykorzystano logo InPost i przygotowano fałszywy formularz do wyłudzania danych. Kolejno niezbędne jest wpisanie adresu, e-maila oraz numeru telefonu, a dalej – danych karty płatniczej.

Należy przy tym pamiętać, że wykorzystywany tu wizerunek firmy InPost to oczywiście tylko przykład. Oszuści regularnie zmieniają szczegóły swoich ataków, by trafiać z kampaniami do kolejnych odbiorców nieświadomych zagrożenia. W efekcie analogiczne wiadomości są również przygotowywane w parze z fałszywymi formularzami do wyłudzania danych opatrzonymi logo innych przewoźników. Trzeba być więc czujnym na każdym kroku, niezależnie od firmy, z której usług kurierskich korzystamy.

Atak wycelowany w użytkowników iPhone’ów – z uwagi na wykorzystanie iMessage – to również tylko jedna z metod. Równolegle prowadzone są inne kampanie drogą standardowych SMS-ów, które zwykle mają dużo krótszą treść, choć sam schemat pozostaje taki sam.

Zostałeś oszukany? Poinformuj nas o tym!

Podziel się postem:

Najnowsze:

Mobilne

Kwalifikowany podpis elektroniczny w mObywatel: Nowa, bezpłatna opcja dla użytkowników prywatnych

Aplikacja mObywatel rozszerza swoje funkcjonalności o strategiczną usługę – bezpłatny kwalifikowany podpis elektroniczny. Nowe rozwiązanie, skierowane wyłącznie do użytkowników prywatnych, umożliwia podpisanie do pięciu dokumentów miesięcznie bez ponoszenia kosztów. Jest to istotna zmiana na rynku usług cyfrowych, ponieważ dotychczas zaawansowane podpisy tego typu były dostępne wyłącznie na zasadach komercyjnych.

Bezpieczeństwo

Analiza ESET: Północnokoreańska grupa Lazarus prowadzi działania szpiegowskie przeciwko europejskiemu przemysłowi obronnemu

Firma ESET, specjalizująca się w rozwiązaniach z zakresu cyberbezpieczeństwa, opublikowała wyniki badań wskazujące na kampanię szpiegowską prowadzoną przez północnokoreańską grupę Advanced Persistent Threat (APT) o kryptonimie Lazarus. Celem ataków były przedsiębiorstwa z europejskiego sektora obronnego.

Bezpieczeństwo

Pracownicy NFZ bezprawnie przeglądali dane ubezpieczonych. Fundusz zapowiada konsekwencje i zmiany w systemie

Narodowy Fundusz Zdrowia poinformował o poważnym incydencie bezpieczeństwa. Grupa pracowników NFZ, posiadająca legalny dostęp do Centralnego Wykazu Ubezpieczonych (CWU), wykorzystała swoje uprawnienia w sposób niezgodny z prawem, przeglądając dane pacjentów bez podstawy służbowej. Sprawa została zgłoszona do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *