Lot z Nowego Jorku do Londynu zajmie 1,5 godziny? Hermeus zaprezentował swój samolot hipersoniczny

Czas Boeingów 747-8 latających we flocie prezydenta Stanów Zjednoczonych powoli dobiega końca. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, mniej więcej za 2 lata tą wysłużoną konstrukcję zastąpi nowy, hipersoniczny samolot budowany przez amerykańską firmę Hermeus.

Prace nad nową konstrukcją idą pełną parą. Żeby zademonstrować swoje dotychczasowe postępy, firma Hermeus zorganizowała pokaz, na którym pochwaliła się najnowszym prototypem swojego hipersonicznego samolotu Quarterhorse. Podczas prezentacji skupiono się na samym napędzie, opracowywanym w pierwszej kolejności, który łączy w sobie właściwości turboodrzutowego silnika GE J85 z silnikiem strumieniowym typu Scramjet.

W praktyce wyglądać to będzie mniej więcej tak, że silnik turboodrzutowy będzie rozpędzać maszynę do prędkości poddźwiękowej, przy której uruchamiany będzie silnik strumieniowy, który znacznie zwiększy ilość wtłaczanego powietrza do napędu. Działa to trochę jak doładowanie silnika spalinowego, tylko mówimy tu o napędach odrzutowych o znacznie, znacznie większej mocy. Brzmi to w następujący sposób:

Pomysł takiego połączenia nie jest nowy i był wykorzystywany w kultowym już samolocie zwiadowczym SR-71 Blackbird. Napęd w Quarterhorse będzie oczywiście znacznie bardziej nowoczesny. Firma Hermeus twierdzi, że ich hipersoniczny samolot z tym silnikiem będzie w stanie rozpędzić się nawet do 6000 km/h.

Hipersoniczny Samolot Quarterhorse – pierwszy lot testowy ma odbyć się w przyszłym roku

Projektem Hermeus interesują się zarówno Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych, jak i prywatne spółki inwestycyjne. Wojsko zainteresowane jest oczywiście głównie samym napędem pod kątem jego zastosowania w hipersonicznych i naddźwiękowych samolotach wojskowych.

Prywatni inwestorzy liczą z kolei na to, że nie tylko Prezydent Stanów Zjednoczonych będzie chciał podróżować po świecie z prędkością przewyższającą wartość Mach 5. Lot z prędkością powyżej 6000 km/h oznacza, że z Nowego Jorku do Londynu można dolecieć mniej więcej w półtorej godziny. Pierwszy lot testowy prototypowego egzemplarza ma odbyć się w przyszłym roku.

Aktualny projekt zakłada, że pokład Quarterhorse pomieści od 9 do 19 osób (zależnie od reszty wyposażenia). W fazie początkowej produkcji, Hermeus planuje zbudować pięć takich maszyn. Produkcja ma rozpocząć się za 2 lata. Jeśli nie będą sprawiać problemów, kolejnym etapem będzie masowa produkcja dla wojska i firm prywatnych. Wygląd samolotu, który widzicie na nagraniu nie jest oczywiście ostateczny.

Tak właściwie to nieco przerośnięta makieta, na której zamontowano silnik, żeby zademonstrować jego działanie osobom zgromadzonym na pokazie. Niemniej jednak wizja powrotu podróży naddźwiękowych do transportu komercyjnego jest bardzo kusząca. Zarówno dla inwestorów, jak i dla potencjalnych pasażerów, których stać będzie na taką oszczędność czasu.

Podziel się postem:

Najnowsze:

Mobilne

Gemini Live już dostępne po polsku!

Google nieustannie rozwija swoje produkty i usługi, a jednym z najciekawszych jest Gemini – zaawansowany model sztucznej inteligencji, który oferuje szeroki wachlarz możliwości. Od niedawna Gemini Live, czyli funkcja umożliwiająca swobodną rozmowę z AI, jest dostępna w języku polskim! Co to oznacza dla polskich użytkowników i jak można wykorzystać tę nową funkcjonalność?

Bezpieczeństwo

Luka w zabezpieczeniach BitLockera w Windows 11: Czy Twoje dane są bezpieczne?

Szyfrowanie dysków to jedna z podstawowych metod ochrony danych w erze cyfrowej. Użytkownicy systemów Windows często korzystają z wbudowanego narzędzia BitLocker, aby zabezpieczyć swoje poufne informacje przed niepowołanym dostępem. Jednak ostatnie doniesienia z Chaos Communication Congress (CCC) w Niemczech wskazują na poważną lukę w zabezpieczeniach BitLockera w systemie Windows 11, która może narazić dane użytkowników na ryzyko.

Bezpieczeństwo

Złamanie Enigmy: Przełomowy moment w historii kryptologii

Złamanie szyfru Enigmy przez polskich kryptologów na przełomie grudnia 1932 i stycznia 1933 roku to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii kryptologii i II wojny światowej. Ten artykuł skupia się na wydarzeniach z tego okresu, które doprowadziły do przełomowego momentu w dekryptażu niemieckiej maszyny szyfrującej. Niemcy, przekonani o niemożliwości złamania Enigmy, używali jej do zabezpieczania tajnej korespondencji wojskowej i dyplomatycznej. Sukces polskich matematyków, Mariana Rejewskiego, Jerzego Różyckiego i Henryka Zygalskiego, dał aliantom ogromną przewagę, umożliwiając odczytywanie niemieckich komunikatów i przewidywanie ich ruchów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *