Maersk całkowicie wycofuje się z Rosji. Operator kontenerowców sprzedaje udziały w rosyjskich firmach

Atak Rosji na Ukrainę spotkał się z ostrą krytyką większości światowych rządów, organizacji czy firm. Wiele największych spółek wycofało z terenów Federacji Rosyjskiej. Teraz do ich grona dołączył Maersk, czyli jeden z największych obecnie operatorów kontenerowych. Duńska firma poinformowała, że “kończy działalność i sprzedaje swoje aktywa” związane z Rosją.

Tuż po wybuchu wojny w Ukrainie wiele firm związanych z transportem morskim zapowiedziało wstrzymanie kursów i dostaw realizowanych do Rosji lub zawiesiło realizację zleceń od tamtejszych podmiotów. Należała do nich m.in. japońska firma Ocean Network Express, a niemiecka spółka Hapag Lloyd zapowiedziała 24 lutego (dzień ataku Rosji na Ukrainę), że tymczasowo — jak podał Reuters — “zawiesiła rezerwacje dla Rosji i wstrzymała rejsy do Ukrainy”.

Maersk również rozważał podobne działania, jednak decyzja o całkowitym wycofaniu się z Rosji została ogłoszona dopiero 21 marca przez Sorena Soku, szefa grupy Maersk A/S, w trakcie corocznego spotkania z akcjonariuszami spółki. W ogłoszeniu znalazła się nie tylko informacja o wygaszeniu działalności na terenie Federacji Rosyjskiej — Maersk chce również sprzedać swoje udziały w tamtejszych spółkach. Chodzi przede wszystkim o Global Port od Transportation Investments Holding Limited, jedną z większych prywatnych rosyjskich firm transportowych. Duński konglomerat od 2012 r. posiada 37,5 proc. udziałów tej firmy.

Z danych udostępnionych przez Reuters wynika, że w 2021 r. dostawy do Rosji czy szeroko pojęta działalność na tamtym terenie odpowiadała za 2,5 proc. całkowitego przychodu Maerska. Co więcej, co trzeci kontener, jaki drogą morską trafia do Rosji, należy właśnie do duńskiej spółki. Firma obsługuje trasy żeglugowe do Petersburga i Kaliningradu na Morzu Bałtyckim, Noworosyjska na Morzu Czarnym oraz do Władywostoku i portu Wostocznyj na wschodnim wybrzeżu Rosji.

Sama firma, oprócz standardowego realizowania kursów transportowych, skupia się również na rozwijaniu usprawnień związanych z branżą morską. Dotyczą one przede wszystkim zmniejszenia emisji dwutlenku węgla poprzez opracowywanie dwupaliwowego kontenerowca czy lepszego, bardziej wydajnego systemu generowania energii elektrycznej na statkach. Innym ciekawym rozwiązaniem są również boje-ładowarki w portach czy okolicach morskich farm wiatrowych, co w założeniu ma “zachęcić firmy z branży do częstszego korzystania ze statków elektrycznych”.

Podziel się postem:

Najnowsze:

Oprogramowanie

Kompilator JIT w PHP. Czy to szansa na przyspieszenie stron i sklepów?

PHP jako język interpretowany od dawna zmagał się z trudnym zadaniem poprawy swojej wydajności, szczególnie na tle konkurencyjnych języków programowania używanych w rozwiązaniach webowych. Pośród tego co nowe w PHP 8 na szczególną uwagę zasługuje kompilator JIT, który zdecydowano się oficjalnie dołączyć do najnowszej wersji.

Oprogramowanie

LibreOffice 24.8.2 dostępny do pobrania. Usunięto ponad 80 błędów

LibreOffice 24.8.2 to kolejna aktualizacja darmowego pakietu biurowego, którą warto zainstalować, by ułatwić sobie codzienną pracę. W oprogramowaniu usunięto ponad 80 błędów i zadbano o jeszcze lepszą zgodność ze znanymi formatami dokumentów. LibreOffice ma też działać stabilniej.

Oprogramowanie

Zen Browser – bardzo ciekawa alternatywa dla Firefoxa

Rynek przeglądarek można podzielić na pierwszą ligę – gdzie znajdziemy Chrome, Edge, Safari oraz Firefoxa – oraz drugą (gdzie umieściłbym Vivaldi, Operę i podobne przeglądarki), a także “poczekalnię”, w której propozycje od mniej znanych firm dopiero raczkują. Zen Browser znajduje się w tej ostatniej kategorii, a właśnie ukazała się jej wersja 1.0.0 Alpha. I już zwraca uwagę ciekawymi rozwiązaniami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *