Maersk całkowicie wycofuje się z Rosji. Operator kontenerowców sprzedaje udziały w rosyjskich firmach

Atak Rosji na Ukrainę spotkał się z ostrą krytyką większości światowych rządów, organizacji czy firm. Wiele największych spółek wycofało z terenów Federacji Rosyjskiej. Teraz do ich grona dołączył Maersk, czyli jeden z największych obecnie operatorów kontenerowych. Duńska firma poinformowała, że „kończy działalność i sprzedaje swoje aktywa” związane z Rosją.

Tuż po wybuchu wojny w Ukrainie wiele firm związanych z transportem morskim zapowiedziało wstrzymanie kursów i dostaw realizowanych do Rosji lub zawiesiło realizację zleceń od tamtejszych podmiotów. Należała do nich m.in. japońska firma Ocean Network Express, a niemiecka spółka Hapag Lloyd zapowiedziała 24 lutego (dzień ataku Rosji na Ukrainę), że tymczasowo — jak podał Reuters — „zawiesiła rezerwacje dla Rosji i wstrzymała rejsy do Ukrainy”.

Maersk również rozważał podobne działania, jednak decyzja o całkowitym wycofaniu się z Rosji została ogłoszona dopiero 21 marca przez Sorena Soku, szefa grupy Maersk A/S, w trakcie corocznego spotkania z akcjonariuszami spółki. W ogłoszeniu znalazła się nie tylko informacja o wygaszeniu działalności na terenie Federacji Rosyjskiej — Maersk chce również sprzedać swoje udziały w tamtejszych spółkach. Chodzi przede wszystkim o Global Port od Transportation Investments Holding Limited, jedną z większych prywatnych rosyjskich firm transportowych. Duński konglomerat od 2012 r. posiada 37,5 proc. udziałów tej firmy.

Z danych udostępnionych przez Reuters wynika, że w 2021 r. dostawy do Rosji czy szeroko pojęta działalność na tamtym terenie odpowiadała za 2,5 proc. całkowitego przychodu Maerska. Co więcej, co trzeci kontener, jaki drogą morską trafia do Rosji, należy właśnie do duńskiej spółki. Firma obsługuje trasy żeglugowe do Petersburga i Kaliningradu na Morzu Bałtyckim, Noworosyjska na Morzu Czarnym oraz do Władywostoku i portu Wostocznyj na wschodnim wybrzeżu Rosji.

Sama firma, oprócz standardowego realizowania kursów transportowych, skupia się również na rozwijaniu usprawnień związanych z branżą morską. Dotyczą one przede wszystkim zmniejszenia emisji dwutlenku węgla poprzez opracowywanie dwupaliwowego kontenerowca czy lepszego, bardziej wydajnego systemu generowania energii elektrycznej na statkach. Innym ciekawym rozwiązaniem są również boje-ładowarki w portach czy okolicach morskich farm wiatrowych, co w założeniu ma „zachęcić firmy z branży do częstszego korzystania ze statków elektrycznych”.

Podziel się postem:

Najnowsze:

Mobilne

Gemini Live już dostępne po polsku!

Google nieustannie rozwija swoje produkty i usługi, a jednym z najciekawszych jest Gemini – zaawansowany model sztucznej inteligencji, który oferuje szeroki wachlarz możliwości. Od niedawna Gemini Live, czyli funkcja umożliwiająca swobodną rozmowę z AI, jest dostępna w języku polskim! Co to oznacza dla polskich użytkowników i jak można wykorzystać tę nową funkcjonalność?

Bezpieczeństwo

Luka w zabezpieczeniach BitLockera w Windows 11: Czy Twoje dane są bezpieczne?

Szyfrowanie dysków to jedna z podstawowych metod ochrony danych w erze cyfrowej. Użytkownicy systemów Windows często korzystają z wbudowanego narzędzia BitLocker, aby zabezpieczyć swoje poufne informacje przed niepowołanym dostępem. Jednak ostatnie doniesienia z Chaos Communication Congress (CCC) w Niemczech wskazują na poważną lukę w zabezpieczeniach BitLockera w systemie Windows 11, która może narazić dane użytkowników na ryzyko.

Bezpieczeństwo

Złamanie Enigmy: Przełomowy moment w historii kryptologii

Złamanie szyfru Enigmy przez polskich kryptologów na przełomie grudnia 1932 i stycznia 1933 roku to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii kryptologii i II wojny światowej. Ten artykuł skupia się na wydarzeniach z tego okresu, które doprowadziły do przełomowego momentu w dekryptażu niemieckiej maszyny szyfrującej. Niemcy, przekonani o niemożliwości złamania Enigmy, używali jej do zabezpieczania tajnej korespondencji wojskowej i dyplomatycznej. Sukces polskich matematyków, Mariana Rejewskiego, Jerzego Różyckiego i Henryka Zygalskiego, dał aliantom ogromną przewagę, umożliwiając odczytywanie niemieckich komunikatów i przewidywanie ich ruchów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *