Opancerzony pojazd bojowy KF41 Lynx ma kompozytowe gąsienice gumowe!

Niemiecka firma Rheinmetall ogłosiła zakończenie testów swojego słynnego BWP (Bojowego Wozu Piechoty) w postaci KF41 Lynx, którego podstawowe gąsienice stalowe wymieniono na ich nowocześniejsze odpowiedniki z gumowego kompozytu (CRT) firmy Soucy. Z tej okazji poinformowano, ile zyskał opancerzony pojazd bojowy KF41 Lynx z kompozytowymi gąsienicami gumowymi.

Właśnie wyposażono pojazd bojowy KF41 Lynx w kompozytowe gąsienice gumowe (CRT)

Test zrealizowano na potrzeby australijskiego programu Mounted Close Combat Capability LAND 400, który doczekał się już trzeciej fazy. Ten miał na celu określić, co dokładnie można zyskać przy wymianie stalowych gąsienic pojazdów KF41 Lynx na rzecz tych nowocześniejszych. Trudno bowiem nazwać inaczej Composite Rubber Track (CRT), czyli kompozytowe gąsienice gumowe, które dostarczyła spółka Soucy International.

Po podmianie gąsienic z jednego typu na drugi, a następnie z powrotem, udowodniono, że KF41 Lynx może sięgnąć po oba rodzaje, a sam test zademonstrował, czego dokładnie można oczekiwać po CRT, a oczekiwać można wiele. Te gąsienice względem stalowych są lżejsze i to aż o połowę, co otwiera furtkę do ułatwienia transportu powietrznego oraz zmniejszenia ogólnych kosztów eksploatacyjnych przez całą służbę. To ostatnie jest spowodowane znacznym uproszczeniem ich obsługi względem tradycyjnych gąsienic.

Same w sobie CRT są rozwijane od dobrych 15 lat i mogą stanowić element układu napędowego w pojazdach o masie od 4 do 42 ton. Same w sobie są odporne na wysokie temperatury i ogień, a nawet detonację min na poziomie trzecim (STANAG 4569). Względem stalowych są cichsze podczas pracy (o 13,5 dB) i generują mniej wibracji o 70%.

Kilka komentarzy na temat testu udzielił Gary Stwart, czyli dyrektor zarządzający oddziałem Rheinmetall Defence Australia (via Australian Defence). Ten najważniejszy dotyczy samego zastosowania obu gąsienic, bo sukces tych z gumowego kompozytu nie oznacza, że stalowe warianty pójdą w zapomnienie.

Oba systemy gąsienic mają swoje zalety i chociaż to do użytkownika końcowego należy określenie, czy najbardziej odpowiednia jest gąsienica stalowa, czy kompozytowa, elastyczność projektu Lynx, który można skonfigurować, zapewnia największą elastyczność w obronie

– powiedział Stewart.

Ważący 44 tony KF41 Lynx przyjmuje na pokład trzyosobową załogę i do ośmiu żołnierzy. Jego stosunek mocy do masy wynosi 26 do 1, a po stronie uzbrojenia może sięgnąć m.in. po wieżyczkę Lancera 2.0 z działem automatycznym 35 mm.

Podziel się postem:

Najnowsze:

Bezpieczeństwo

Łańcuch Eksploatacji w Linux: Jak Dwa Błędy w PAM i udisks Prowadzą do Pełnego Przejęcia Systemu (CVE-2025-6018 & CVE-2025-6019)

W cyfrowym świecie bezpieczeństwa, eskalacja uprawnień (privilege escalation) jest jednym z najpoważniejszych zagrożeń. Umożliwia atakującemu, który posiada jedynie podstawowe konto użytkownika, zdobycie pełnej kontroli administracyjnej (root) nad systemem. Niedawne odkrycie przez Qualys Threat Research Unit stanowi podręcznikowy przykład tego, jak dwie pozornie odizolowane podatności mogą zostać połączone w niszczycielski łańcuch ataku.

Bezpieczeństwo

Oprogramowanie Open Source w służbie wojskowej: Jak drony z ArduPilot zmieniają oblicze wojny na Ukrainie

W dzisiejszych czasach, gdy technologia odgrywa kluczową rolę na każdym polu, od medycyny po rozrywkę, nie jest zaskoczeniem, że jej wpływ jest coraz bardziej widoczny również w dziedzinie wojskowości. Jednak to, co może być zaskakujące, to fakt, że oprogramowanie open-source, tworzone przez społeczność entuzjastów i programistów z całego świata, staje się potężnym narzędziem w rękach armii. Niedawny, zmasowany atak dronów przeprowadzony przez Ukrainę na rosyjskie bazy lotnicze, jest tego najlepszym przykładem i dowodem na to, jak technologie o otwartym kodzie źródłowym rewolucjonizują współczesne pole walki.

Oprogramowanie

Unia Europejska przejdzie na Linuxa? Powstaje dystrybucja EU OS

Unia Europejska może wkrótce podjąć kroki w kierunku uniezależnienia się od amerykańskiego oprogramowania. Społeczność entuzjastów pod patronatem władz UE pracuje nad projektem EU OS, który ma zastąpić system operacyjny Windows w instytucjach rządowych. Wybór padł na modyfikację dystrybucji Fedora Linux, która zostanie dostosowana do potrzeb urzędników poprzez interfejs przypominający Windows.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *