Oto pierwsze myśliwce Gripen E. Trafią do brazylijskiego i szwedzkiego lotnictwa.

24 listopada Saab Defence and Security zorganizował wyjątkowe spotkanie z przedstawicielami z Brazylii i Szwecji. Wyjątkowe, bo dotyczyło prezentacji w zakładach Linköping-Vårdsberg, która obejmowała pierwsze myśliwce Gripen E, a dokładniej mówiąc JAS 39E Gripen. Nastąpiło to m.in. po kwietniowych testach w 2020 roku, w którym te samoloty bojowe sprawdzono w niskich temperaturach.

Saab wyprodukował pierwsze myśliwce Gripen E w seryjnym procesie. Pokazał je w akcji i przekazał dwóm swoim klientom

Gripen E został zaprojektowany jako ulepszona wersja wielozadaniowego myśliwca Gripen C/D. Kiedy jego dostawy nabiorą tempa, zacznie wypierać z floty szwedzkich sił powietrznych jednomiejscowe JAS 39C oraz dwumiejscowe JAS 39D. Jeśli idzie o lotnictwo brazylijskie, w nim zastąpi flotę Northrop F-5E/F Tiger. Brazylia zamówiła bowiem 2014 października za 5,4 miliardów dolarów 28 jednomiejscowych wersji F-39E oraz 8 dwumiejscowych szkolno-bojowych F-39F. Szwecja z kolei zamówiła 60 JAS 39E Gripen. Są szanse, że Gripen E trafią też do Kanady oraz Finlandii.

Wspomniane spotkanie połączono z prezentacją pierwszych sześciu seryjnie wyprodukowanych myśliwców Gripen E. Firma Saab rozpoczęła tym samym fazę seryjnej dostawy tych nowoczesnych myśliwców dla brazylijskich i szwedzkich sił powietrznych. Cztery z nich trafią do Força Aérea Brasileira, a pozostałe dwa do Svenska flygvapnet.

,,Rozpoczęcie fazy seryjnej dostawy tych czterech samolotów dla brazylijskich sił powietrznych i dwóch dla szwedzkich sił powietrznych jest niezwykle ważnym osiągnięciem programu Gripen. To pokazuje, że mamy dojrzały produkt i wywiązujemy się z zobowiązań umownych. To wszystko było możliwe dzięki naszym inteligentnym sposobom pracy, innowacyjnym technologiom produkcji i ścisłej współpracy z klientami.”

– powiedział prezes i dyrektor generalny Saaba Micael Johansson.

Podczas spotkania przedstawiciele nie tylko mogli obejrzeć pokaz lotniczy z udziałem samolotów obu sił powietrznych, ale też rzucić okiem na nowy symulator misji i samoloty testowe. Dla przypomnienia, jednomiejscowe Gripeny E są powiększone w stosunku do Gripenów C i cechują się m.in. większym zasięgiem, ładunkiem użytecznym, potężniejszym silnikiem GE F414G i radarem z aktywnie elektronicznie skanowanym szykiem antenowym i nowej klasy elektroniką pokładową. Z kolei dwumiejscowe Gripeny F sięgają po to samo, co Gripeny E, ale posiadają dodatkowe przystosowanie do możliwości rażenia naziemnych celów.

Podziel się postem :)

Najnowsze:

Bezpieczeństwo

Microsoft został zaatakowany przez rosyjskich hakerów

Niedawno doszło do ataku na systemy Microsoftu, przeprowadzonego przez grupę Midnight Blizzard, znana także jako NOBELIUM, która jest sponsorowana przez rosyjski rząd. Atak ten skutkował przełamaniem zabezpieczeń i nieautoryzowanym dostępem do części korespondencji e-mail firmy.

Oprogramowanie

Nowości w Bardzie – Gemini Pro i generowanie obrazów

Z początkiem lutego Google zapowiedziało kolejne nowości w Bard AI. Narzędzie zyskało dostęp do Gemini Pro w języku polskim (i wielu innych), więc teraz zaawansowany model sztucznej inteligencji może się wykazać także „po naszemu”. A to nie wszystko, bo kolejnym ulepszeniem jest silnik Imagen 2, odpowiedzialny za generatywne tworzenie grafiki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *