Stany Zjednoczone ruszyły z budową kolejnego okrętu USS Enterprise

Serwis UNSI News na podstawie informacji udzielonych przez Jamesa Downeya, czyli dyrektora programowego do spraw lotniskowców, poinformował o tym, że Stany Zjednoczone ruszyły z budową USS Enterprise. Będzie to siódmy z kolei okręt, dzierżący tę nazwę, jako że poprzedni, CVN-65, w 2017 roku zakończył swoją służbę trwającą od 1961 roku.

Lotniskowiec USS Enterprise już powstaje. To trzeci z planowanych 10 lotniskowców typu Ford

Związek z USS Enterprise (CVN-80), a jego poprzednikiem jest zresztą znaczący, bo oba okręty są tak naprawdę lotniskowcami, ale oczywiście innych typów. USS Enterprise będzie kolejnym klejnotem we flocie USA, bo trzecim już lotniskowcem typu Ford po prototypowym Gerald R. Ford (CVN-78), który obecnie dzierży status wstępnej gotowości operacyjnej oraz seryjnym już John F. Kennedy (CVN-79). Ten drugi obecnie jest na etapie finalizacji prac.

Rozpoczęcie procesu budowania USS Enterprise nastąpiło trzy tygodnie przed terminem, dlatego na ten moment ogólny kadłub okrętu jest już ukończony w około 13%, co niespecjalnie dziwi, jako że już w 2017 roku miało miejsce cięcie pierwszych blach. Obecne plany obejmują wodowanie tego lotniskowca w 2025 roku i jego przekazanie w ręce marynarki wojennej USA w 2028 roku w celu zastąpienia CVN-69 typu Nimitz.

Warto też wspomnieć, że na mocy zamówienia dotyczącego USS Enterprise zamówiono również kolejny lotniskowiec (CVN-81) o nazwie Doris Miller za łącznie 24 miliardów dolarów, które rozszerzono z początkowej kwoty 14,91 mld. Ten ma doczekać się położenia stępki w 2026 roku i przekazania w ręce marynarki USA w 3032 roku i będzie czwartym z ogółu 10 lotniskowców typu Ford w planach.

Jeśli idzie o lotniskowiec USS Enterprise typu Ford w myśl zaawansowania i potencjału, to ten nie będzie różnił się od prototypu w najważniejszych kwestiach, a więc wyposażenia. Oznacza to obecność na jego pokładzie m.in. napędu jądrowego, zaawansowanych systemów automatyzacji czy katapulty EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System) i aerofiniszera AAG (Advanced Arresting Gear).

Podziel się postem:

Najnowsze:

Bezpieczeństwo

Łańcuch Eksploatacji w Linux: Jak Dwa Błędy w PAM i udisks Prowadzą do Pełnego Przejęcia Systemu (CVE-2025-6018 & CVE-2025-6019)

W cyfrowym świecie bezpieczeństwa, eskalacja uprawnień (privilege escalation) jest jednym z najpoważniejszych zagrożeń. Umożliwia atakującemu, który posiada jedynie podstawowe konto użytkownika, zdobycie pełnej kontroli administracyjnej (root) nad systemem. Niedawne odkrycie przez Qualys Threat Research Unit stanowi podręcznikowy przykład tego, jak dwie pozornie odizolowane podatności mogą zostać połączone w niszczycielski łańcuch ataku.

Bezpieczeństwo

Oprogramowanie Open Source w służbie wojskowej: Jak drony z ArduPilot zmieniają oblicze wojny na Ukrainie

W dzisiejszych czasach, gdy technologia odgrywa kluczową rolę na każdym polu, od medycyny po rozrywkę, nie jest zaskoczeniem, że jej wpływ jest coraz bardziej widoczny również w dziedzinie wojskowości. Jednak to, co może być zaskakujące, to fakt, że oprogramowanie open-source, tworzone przez społeczność entuzjastów i programistów z całego świata, staje się potężnym narzędziem w rękach armii. Niedawny, zmasowany atak dronów przeprowadzony przez Ukrainę na rosyjskie bazy lotnicze, jest tego najlepszym przykładem i dowodem na to, jak technologie o otwartym kodzie źródłowym rewolucjonizują współczesne pole walki.

Oprogramowanie

Unia Europejska przejdzie na Linuxa? Powstaje dystrybucja EU OS

Unia Europejska może wkrótce podjąć kroki w kierunku uniezależnienia się od amerykańskiego oprogramowania. Społeczność entuzjastów pod patronatem władz UE pracuje nad projektem EU OS, który ma zastąpić system operacyjny Windows w instytucjach rządowych. Wybór padł na modyfikację dystrybucji Fedora Linux, która zostanie dostosowana do potrzeb urzędników poprzez interfejs przypominający Windows.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *