Instytut Centrum Zdrowia Matki Polki padł ofiarą cyberataku. Placówka została zmuszona do przejścia na tradycyjny tryb pracy w oparciu o papierową dokumentację. Incydent wywołał trudności w funkcjonowaniu szpitala, co odczuli pacjenci. Na pomoc Centrum ruszył rząd.
Jako pierwszy o incydencie alarmował Sekurak. We wpisie z 31 października (poniedziałek) przekazał – powołując się na nieoficjalne informacje – że „jeden ze szpitali w PL oberwał właśnie ransomwarem”.
Alert. Mamy nieoficjalne info, że jeden ze szpitali w PL oberwał właśnie ransomwarem. Jeśli ktoś wie coś więcej, prośba o info na priv.
— Sekurak (@Sekurak) October 31, 2022
„Padło już wszystko”
Pacjenci i osoby pracujące w placówce miały wskazywać, że faktycznie od kilku dni są problemy z infrastrukturą IT, a od soboty „padło już wszystko” – podaje Sekurak.
Efekt? Konieczność przejścia na „tradycyjny” tryb pracy przy użyciu przysłowiowych „kartki i ołówka”. Ponadto, opóźnienia w wydawaniu wyników, problemy z wypisami, chaos.
Rzecznik ICZMP potwierdził w oświadczeniu przesłanym Sekurakowi, że Centrum faktycznie padło ofiarą cyberataku. Podjęto decyzję o czasowym wyłączeniu systemów w celu minimalizacji skutków incydentu.
Rząd ruszył na pomoc
Instytut Centrum Zdrowia Matki Polki jest wspierany przez m.in. rząd. We wpisie na LinkedIn minister Janusz Cieszyński, sekretarz stanu w KPRM i pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa, przekazał, że specjaliści z odpowiednich instytucji są w placówce „od paru dni” i „pomagają w pozbieraniu się po tej sytuacji”.
Mowa o zaangażowaniu ekspertów nie tylko zespołu IT Centrum, ale również Ministerstwa Zdrowia, Centrum e-Zdrowia i NASK.
„(…) nie możemy wykluczyć w najbliższych kilku dniach pewnych utrudnień dla pacjentów. Dlatego apelujemy o wyrozumiałość. O przywróceniu pełnej sprawności systemu informatycznego będziemy informować” – czytamy w oświadczeniu rzecznika.
Atak potwierdziło Ministerstwo Zdrowia:
❗️❗️❗️Do końca tygodnia większość systemów informatycznych Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki, które zostały zablokowane w ataku ransomware, powinno zacząć działać. Specjaliści z @CentrumeZdrowia i firma obsługująca Instytut pracują nad przywróceniem pełnej funkcjonalności.
— Ministerstwo Zdrowia (@MZ_GOV_PL) November 3, 2022