CBZC ostrzega o przypadkach spoofingu

CBZC wraz Bankowym Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ostrzegają o spoofingu – połączeniach telefonicznych od przestępców, którzy podają się za pracowników szeroko rozumianego sektora finansowego, choć nimi nie są. Oszuści podszywają się pod autentyczne numery infolinii i manipulują rozmową, by uzyskać zdalny dostęp do komputera ofiary.

Jak podaje Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości, dzwoniący podszywają się najczęściej po prostu pod banki oraz inne instytucje finansowe, takie jak Związek Banków Polskich czy Urząd Komisji Nadzoru Finansowego. Celem jest zaniepokojenie rozmówcy w związku z rzekomym problemem na jego koncie w banku. Przestępcy tak manipulują rozmową, by uzyskać dostęp do komputera ofiary przez oprogramowanie do zdalnego dostępu i przejąć jej login oraz hasło do bankowości internetowej.

CBZC ostrzega, że rozmowy prowadzone są najczęściej przez osoby na co dzień posługujące się językiem ukraińskim lub rosyjskim, rzadziej polskim. Oszustwo telefoniczne można więc stosunkowo szybko rozpoznać już po akcencie dzwoniącego. Podejrzenia powinny także wzbudzać wszelkie próby uzyskania od potencjalnej ofiary loginów, haseł, kodów BLIK, danych karty płatniczej czy polecenie instalacji programów do zdalnej obsługi komputera – takich jak TeamViewer czy AnyDesk.

Schemat typowej rozmowy z oszustem telefonicznym

Jak ostrzega CBZC, problemów można uniknąć, stosując się do kilku podstawowych zasad bezpieczeństwa. Przede wszystkim nie należy podawać nikomu loginów, haseł i danych karty płatniczej, kodów do bankowości internetowej czy kodów BLIK, a także czytać treść otrzymywanych SMS-ów uwierzytelniających z banku. Warto być wyczulonym szczególnie na „dodawanie nowego urządzenia zaufanego” – oszuści mogą próbować zmienić numer, na który bankowość wysyła powiadomienia SMS z konta ofiary.

Należy dodać, że jeśli rozmowa telefoniczna jest podejrzana, warto się rozłączyć, odczekać pewien czas, a później samemu połączyć się z bankiem. Wówczas – nawet jeśli padło się wcześniej ofiarą spoofingu telefonicznego – będziemy mieć pewność, że odebrała autentyczna instytucja i rozmawiamy z właściwą osobą. Należy wtedy opowiedzieć szczegóły rozmowy i upewnić się, czy środki na koncie są bezpieczne.

Podziel się postem:

Najnowsze:

Mobilne

Gemini Live już dostępne po polsku!

Google nieustannie rozwija swoje produkty i usługi, a jednym z najciekawszych jest Gemini – zaawansowany model sztucznej inteligencji, który oferuje szeroki wachlarz możliwości. Od niedawna Gemini Live, czyli funkcja umożliwiająca swobodną rozmowę z AI, jest dostępna w języku polskim! Co to oznacza dla polskich użytkowników i jak można wykorzystać tę nową funkcjonalność?

Bezpieczeństwo

Luka w zabezpieczeniach BitLockera w Windows 11: Czy Twoje dane są bezpieczne?

Szyfrowanie dysków to jedna z podstawowych metod ochrony danych w erze cyfrowej. Użytkownicy systemów Windows często korzystają z wbudowanego narzędzia BitLocker, aby zabezpieczyć swoje poufne informacje przed niepowołanym dostępem. Jednak ostatnie doniesienia z Chaos Communication Congress (CCC) w Niemczech wskazują na poważną lukę w zabezpieczeniach BitLockera w systemie Windows 11, która może narazić dane użytkowników na ryzyko.

Bezpieczeństwo

Złamanie Enigmy: Przełomowy moment w historii kryptologii

Złamanie szyfru Enigmy przez polskich kryptologów na przełomie grudnia 1932 i stycznia 1933 roku to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii kryptologii i II wojny światowej. Ten artykuł skupia się na wydarzeniach z tego okresu, które doprowadziły do przełomowego momentu w dekryptażu niemieckiej maszyny szyfrującej. Niemcy, przekonani o niemożliwości złamania Enigmy, używali jej do zabezpieczania tajnej korespondencji wojskowej i dyplomatycznej. Sukces polskich matematyków, Mariana Rejewskiego, Jerzego Różyckiego i Henryka Zygalskiego, dał aliantom ogromną przewagę, umożliwiając odczytywanie niemieckich komunikatów i przewidywanie ich ruchów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *