Fałszywe SMS-y z numeru 514374839 lub 573854270. To nie są wiadomości od PGE

Trwa wysyłka SMS-ów, w których ktoś wykorzystuje wizerunek PGE, chcąc zachęcić do kliknięcia fałszywego linku. Zamiast „uregulować należność”, odbiorca może w ten sposób stracić pieniądze z konta. SMS-y przychodzą m.in. z numeru +48514374839 lub +48573854270.

Chodzi o SMS-y o rzekomym zaplanowanym wyłączeniu energii elektrycznej. Nadawca podszywa się pod firmę PGE i deklaruje odłączenie użytkownika, jeśli ten nie ureguluje należności. Ma to umożliwić załączony link, ale to tylko spreparowane łącze do fałszywego serwisu płatności. Jak wynika z sygnału od naszej czytelniczki, ostatnio takie SMS-y wysyłane są m.in. z numerów +48514374839 oraz +48573854270.

SMS jest krótki, więc może sprawiać wrażenie autentycznego komunikatu z PGE. Nie ma jednak związku z faktycznymi powiadomieniami od dostawcy energii elektrycznej. Użytkownik najpewniej nie ma żadnego zadłużenia, a ewentualna niedopłata nie byłaby komunikowana w taki sposób. Otrzymaną wiadomość najrozsądniej jest po prostu zignorować i zgłosić do analizy specjalistom z CERT Polska lub Policji.

Jeśli odbiorca SMS-a nie zorientuje się, że ma do czynienia z oszustwem i odwiedzi stronę pod podanym łączem, trafi na fałszywy serwis szybkich płatności. Zależnie od wersji oszustwa, w kolejnych krokach zostanie poproszony o podanie danych karty płatniczej lub zalogowanie się do banku. W rzeczywistości dane karty, login i hasło trafiają wprost w ręce oszustów i to oni w tle logują się na autentyczne konto ofiary.

W przypadku wątpliwości dotyczących opłacenia rachunków, warto we własnym zakresie skontaktować się z dostawcą energii elektrycznej lub innego usługodawcy, pod którego ktoś może się podszywać. Tylko w ten sposób można mieć pewność, że rozmowa czy korespondencja odbywa się z pracownikiem danej firmy. W drugą stronę zagrożeniem często jest spoofing telefoniczny.

Zostałeś oszukany? Poinformuj nas o tym!

Podziel się postem:

Najnowsze:

Mobilne

Kwalifikowany podpis elektroniczny w mObywatel: Nowa, bezpłatna opcja dla użytkowników prywatnych

Aplikacja mObywatel rozszerza swoje funkcjonalności o strategiczną usługę – bezpłatny kwalifikowany podpis elektroniczny. Nowe rozwiązanie, skierowane wyłącznie do użytkowników prywatnych, umożliwia podpisanie do pięciu dokumentów miesięcznie bez ponoszenia kosztów. Jest to istotna zmiana na rynku usług cyfrowych, ponieważ dotychczas zaawansowane podpisy tego typu były dostępne wyłącznie na zasadach komercyjnych.

Bezpieczeństwo

Analiza ESET: Północnokoreańska grupa Lazarus prowadzi działania szpiegowskie przeciwko europejskiemu przemysłowi obronnemu

Firma ESET, specjalizująca się w rozwiązaniach z zakresu cyberbezpieczeństwa, opublikowała wyniki badań wskazujące na kampanię szpiegowską prowadzoną przez północnokoreańską grupę Advanced Persistent Threat (APT) o kryptonimie Lazarus. Celem ataków były przedsiębiorstwa z europejskiego sektora obronnego.

Bezpieczeństwo

Pracownicy NFZ bezprawnie przeglądali dane ubezpieczonych. Fundusz zapowiada konsekwencje i zmiany w systemie

Narodowy Fundusz Zdrowia poinformował o poważnym incydencie bezpieczeństwa. Grupa pracowników NFZ, posiadająca legalny dostęp do Centralnego Wykazu Ubezpieczonych (CWU), wykorzystała swoje uprawnienia w sposób niezgodny z prawem, przeglądając dane pacjentów bez podstawy służbowej. Sprawa została zgłoszona do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *