Na kilka dni przed premierą dedykowanych kart graficznych, Intel zaprezentował na GDC 2022 możliwości swojej technologii upscalingu. Prezentacja daje nam spojrzenie na XeSS i to, czego można się spodziewać pod względem wzrostu wydajności w ramach tej techniki.
Intel przedstawił szczegółowy opis XeSS, konkurenta dla takich technik skalowania obrazu jak NVIDIA DLSS i AMD FSR. Duża część wystąpienia Niebieskich dotyczy tego, co Intel wcześniej już potwierdził, ale otrzymaliśmy także kilka nowych szczegółów. Gigant z Santa Clara ujawnił, że XeSS będzie miał pięć trybów skalowania oferujących szeroki wybór między liczbą klatek na sekundę a jakością obrazu. To więcej niż którykolwiek z jego konkurentów. Na przykład tryb jakości przeskaluje obraz o 50 procent.
Na kilka dni przed premierą dedykowanych kart graficznych, Intel zaprezentował na GDC 2022 możliwości swojej technologii upscalingu.
Intel twierdzi, że ich rozwiązanie może osiągnąć wyższe wskaźniki skalowania niż inne techniki skalowania temporalnego i przestrzennego. Tryb Ultra-Quality poprawi wydajność o 21% do 27% odpowiednio dla skalowania obrazu z 1440p do 4K, podczas gdy Ultra-Performance zaoferuje od 97% do 153% lepszą liczbę klatek na sekundę. Liczby te opierają się na demie Rens napędzanym przez GPU Arc Alchemist działające ze stałą (nieujawnioną) częstotliwością. Jednak jakość przeskalowanego obrazu w porównaniu z natywną rozdzielczością pozostaje na chwilę obecną niewiadoma, a to w dużym stopniu wpływać będzie na odbiór graczy.
Intel chwali się ponadto, że XeSS będzie miał tryb Ultra Quality, który będzie skalowany tylko o 1,3 dla lepszej jakości obrazu, podczas gdy zarówno DLSS, jak i FSR, mają tryb jakości jako najwyższe ustawienie wstępne, które upskaluje obraz o 50 procent. Chociaż ostatnie przecieki sugerują, że konkurencja również może szykować podobny tryb dla swoich technologii.
Wszystkie trzy technologie mają na celu poprawę liczby klatek na sekundę w grach poprzez skalowanie z niższej do wyższej rozdzielczości, ale każda z nich wykorzystuje nieco inne metody. Co ciekawe, technologia DLSS osiągnęła imponujące wyniki dzięki uczeniu maszynowemu, które wymaga specjalnych rdzeni Tensor dostępnych tylko w obecnych kartach graficznych Zielonych z serii GeForce RTX.
Czerwoni zaprezentowali niedawno FSR 2.0, który wykorzystuje skalowanie czasowe (temporal), co pozwala na pracę na GPU AMD, Nvidia i Xbox. Intel XeSS także wykorzystuje metodę czasową i akceleratory AI. Będzie działać najlepiej na rdzeniach XMX używanych przez procesory graficzne Intela, ale powinien radzić sobie prawie tak samo dobrze na sprzęcie AMD i NVIDII za pomocą instrukcji DP4a.
Jednym z wyzwań, które Intel stara się rozwiązać, jest zjawisko ghostingu — coś, z czym borykają się DLSS i FSR — które powoduje pojawianie się krótkich powidoków, gdy obiekty są w ruchu. Intel zintegrował również XeSS z silnikiem Unreal Engine 4 i 5, gdzie funkcja ta jest obecnie w zamkniętej wersji beta.
Pierwsze procesory graficzne Intel Arc zostaną wprowadzone do laptopów 30 marca.