Uzyskanie polskiego paszportu będzie jeszcze prostsze i wygodniejsze. Dział Cyfryzacji przy Kancelarii Premiera zapowiedział usprawnienia w funkcjonowaniu rejestrów centralnych, dzięki którym użytkownicy nie będą musieli już wypełniać wniosku odręcznie. Cyfryzacja pozwoli przyspieszyć proces, a także zaoferuje dodatkowe rozwiązania, dzięki zapowiedzianym nowym e-usługom dotyczącym paszportów.
Już od 13 listopada 2022 r. nie będziemy wypełniać odręcznie wniosków paszportowych. Teraz zrobi za nas to urzędnik, wypełniając druk elektroniczny, a my tylko potwierdzimy te dane. Jest to powiązane z uruchomieniem Rejestru Dokumentów Paszportowych, który zastępuje Centralną Ewidencję Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych.
– „W 2023, po wdrożeniu 2. etapu Rejestr Dokumentów Paszportowych, będzie można złożyć online także wniosek o #paszport. Już w listopadzie wdrażamy 1. etap #RDP i oddajemy nowe e-usługi związane z dokumentami paszportowymi” – mówił @jciesz w rozmowie z @Piekarski w @RMFM. pic.twitter.com/wC7wYdYWsO
— CYFRYZACJA KPRM (@CyfryzacjaKPRM) October 21, 2022
Z powodu wprowadzanych zmian, w dniach od 8 listopada, od godz. 14:00, do 13 listopada 2022 r. punkty paszportowe będą nieczynne. Usprawnienia w składaniu wniosków to nie jedyne nowości. Uruchomione e-usługi zapewnią kompleksowy dostęp do opcji dla obecnych posiadaczy paszportów. Za ich pomocą będziemy mogli:
- sprawdzić dane w Rejestrze Dokumentów Paszportowych (RDP),
- sprawdzić, czy paszport lub inny dokument paszportowy jest gotowy do odbioru,
- sprawdzić ważność paszportu lub innego dokumentu paszportowego,
- potwierdzić odbiór paszportu lub innego dokumentu paszportowego, dostarczonego przez kuriera, w przypadku osób składających wniosek za granicą.
Istotną nowością będzie również możliwość zgłoszenia utraty lub uszkodzenie paszportu w pełni online. Taką funkcję znajdziemy w serwisie gov.pl w zakładce „Usługi dla obywatela”.
Zmiany chwali Janusz Cieszyński:
Cyfryzujemy Polskę, aby wszystkim nam żyło się wygodniej i każdy mógł załatwić sprawy urzędowe online. Nowy Rejestr Dokumentów Paszportowych będzie częścią sześciu innych rejestrów centralnych, w tym dowodów osobistych, stanu cywilnego, czy numerów PESEL. Wiarygodne informacje, zgodne z dokumentami, to fundament cyfrowego urzędu. Pomaga optymalizować procesy, ale przede wszystkim jest realnym udogodnieniem dla obywateli, dając im dostęp do urzędu 24h na dobę z dowolnego miejsca na świecie. Rejestr Dokumentów Paszportowych pozwoli coraz więcej spraw związanych z paszportami zrealizować przez internet, bez konieczności wizyty w urzędzie.