Paszport w Polsce wyrobimy łatwiej. Startują nowe e-usługi

Uzyskanie polskiego paszportu będzie jeszcze prostsze i wygodniejsze. Dział Cyfryzacji przy Kancelarii Premiera zapowiedział usprawnienia w funkcjonowaniu rejestrów centralnych, dzięki którym użytkownicy nie będą musieli już wypełniać wniosku odręcznie. Cyfryzacja pozwoli przyspieszyć proces, a także zaoferuje dodatkowe rozwiązania, dzięki zapowiedzianym nowym e-usługom dotyczącym paszportów.

Już od 13 listopada 2022 r. nie będziemy wypełniać odręcznie wniosków paszportowych. Teraz zrobi za nas to urzędnik, wypełniając druk elektroniczny, a my tylko potwierdzimy te dane. Jest to powiązane z uruchomieniem Rejestru Dokumentów Paszportowych, który zastępuje Centralną Ewidencję Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych.

Z powodu wprowadzanych zmian, w dniach od 8 listopada, od godz. 14:00, do 13 listopada 2022 r. punkty paszportowe będą nieczynne. Usprawnienia w składaniu wniosków to nie jedyne nowości. Uruchomione e-usługi zapewnią kompleksowy dostęp do opcji dla obecnych posiadaczy paszportów. Za ich pomocą będziemy mogli:

  • sprawdzić dane w Rejestrze Dokumentów Paszportowych (RDP),
  • sprawdzić, czy paszport lub inny dokument paszportowy jest gotowy do odbioru,
  • sprawdzić ważność paszportu lub innego dokumentu paszportowego,
  • potwierdzić odbiór paszportu lub innego dokumentu paszportowego, dostarczonego przez kuriera, w przypadku osób składających wniosek za granicą.

Istotną nowością będzie również możliwość zgłoszenia utraty lub uszkodzenie paszportu w pełni online. Taką funkcję znajdziemy w serwisie gov.pl w zakładce “Usługi dla obywatela”.

Zmiany chwali Janusz Cieszyński:

Cyfryzujemy Polskę, aby wszystkim nam żyło się wygodniej i każdy mógł załatwić sprawy urzędowe online. Nowy Rejestr Dokumentów Paszportowych będzie częścią sześciu innych rejestrów centralnych, w tym dowodów osobistych, stanu cywilnego, czy numerów PESEL. Wiarygodne informacje, zgodne z dokumentami, to fundament cyfrowego urzędu. Pomaga optymalizować procesy, ale przede wszystkim jest realnym udogodnieniem dla obywateli, dając im dostęp do urzędu 24h na dobę z dowolnego miejsca na świecie. Rejestr Dokumentów Paszportowych pozwoli coraz więcej spraw związanych z paszportami zrealizować przez internet, bez konieczności wizyty w urzędzie.

Podziel się postem :)

Najnowsze:

Bezpieczeństwo

Powstanie Centrum Cyberbezpieczeństwa NASK. Ujawniono szczegóły

Powstanie Centrum Cyberbezpieczeństwa NASK, które będzie skupiać specjalistyczne centra, ośrodki i laboratoria, by wzmocnić krajowy system cyberbezpieczeństwa. Ma też wesprzeć działający już CSIRT NASK. Projekt zaplanowano do końca 2029 roku, jego wartość to 310 mln złotych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *