Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości podało 11 zasad, których trzeba przestrzegać, aby bezpiecznie kupować w internecie. To reguły, które uwzględniają środki zapobiegawcze względem stosowanych dziś metod oszustów działających na terenie Polski.
Apel CBZC dotyczący bezpieczeństwa w sklepach internetowych nie bez przyczyny pojawia się w tym momencie. Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości informuje bowiem o zatrzymaniu dwóch mężczyzn w wieku 31 i 68 lat, którzy prowadzili oszukańczą działalność w sieci, w wyniku której 7 osób straciło łącznie 77 tys. złotych. Mężczyźni wystawiali w internecie fałszywe ogłoszenia wynajmu samochodów, tablic ogłoszeniowych i sprzedaży papieru.
Przy tej okazji CBZC przedstawiło 11 zasad dla kupujących w sieci, których przestrzeganie może pomóc uniknąć podobnych problemów. Na co dzień można bowiem trafić na liczne przypadki manipulacji – choćby przez WhatsAppa, którego upodobali sobie fałszywi kupujący, by kusić nieświadomych sprzedających możliwością “odbioru pieniędzy” po kliknięciu fałszywego linku.
11 zasad bezpieczeństwa CBZC
Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości wylicza zasady, których przestrzeganie pomoże zachować bezpieczeństwo podczas robienia internetowych zakupów. Chcąc bezpiecznie kupować należy przede wszystkim:
- Weryfikować sprzedawcę, czytając w sieci negatywne komentarze i opinie – jest to możliwe zarówno w serwisach aukcyjnych, jak i na własną rękę w wyszukiwarce Google czy na Facebooku,
- Upewniać się, czy dany rachunek bankowy rzeczywiście należy do oczekiwanego odbiorcy – oszuści mogą próbować podmienić dane do przelewu na różnych etapach transakcji,
- Uważnie czytać regulaminy sklepów – mimo że wydaje się to “stratą czasu”, zaakceptowanie regulaminu wiąże się z potwierdzeniem znajomości jego zapisów, a tam mogą się znaleźć niespodziewane niuanse,
- Przekazywać tylko niezbędne dane do realizacji płatności i dostawy towaru – żądanie większej liczby danych powinno zapalać “czerwoną lampkę” i skłaniać do dociekliwości, dlaczego sprzedawca ich oczekuje,
- Zwracać uwagę na ewentualne przekierowania – jeśli podczas płatności pojawi się błąd, użytkownik może zostać nieświadomie odesłany do fałszywej strony z prośbą o ponowienie płatności,
- Być wyczulonym na komunikaty o niedopłacie – to może być próba oszustwa, zwłaszcza gdy chodzi o SMS o rzekomym braku opłaty za paczkę,
- Wybierać bezpieczne platformy płatności – tu warto rozważyć dostępność procedury reklamacyjnej chargeback, która pozwala odzyskać pieniądze zapłacone kartą, w przypadku gdy usługa nie zostanie prawidłowo zrealizowana,
- Nie ujawniać informacji poufnych – chodzi m.in. o kody jednorazowe do bankowości, kody BLIK czy kody 3D Secure w przypadku płatności kartą w sieci,
- Czytać dokładnie treść SMS-ów z bankowości – jeśli użytkownik nieświadomie wpisał dane logowania na fałszywej stronie, kod w otrzymanym SMS-ie może służyć potwierdzeniu operacji, którą zlecili w jego imieniu oszuści, a to ostatni moment, by to wychwycić,
- Nie instalować oprogramowania dla “bezpieczeństwa płatności” – oszuści manipulują użytkownikami, by zmusić ich do instalacji programów do zdalnego dostępu (np. AnyDesk czy TeamViewer), co prowadzi do przejęcia komputera i danych logowania do bankowości,
- Nie klikać linków z niespodziewanych wiadomości e-mail oraz SMS – w ten sposób można łatwo trafić na spreparowane strony, gdzie oszuści wyłudzają dane osobowe lub wprost login i hasło do bankowości elektronicznej i dane karty płatniczej.